"FOLTERPOP.BE = VRIJETIJDSBESTEDING"

 

zie ook Pukkelpop 2011 - 5 doden:

Chokri Mahassine: eerst lolbroek, nu martelaar

De heilige Chokri en de heilige Hilde

Chokri de schaam van België

 

Pukkelpop-organisator en volksvertegenwoordiger
Chokri Mahassine (sp.a) lacht FOLTERPOP.BE
weg als een
'vrijetijdsbesteding'
...

 


bron: TV Limburg -13/08/2010

... en negeert daarbij
schaamteloos
gedupeerden van
 tergende overlast
 

 "Volksfeest is pure volksverlakkerij"
(getuigenis buurtbewoner - 16/08/2010)

'Een gratis feest voor de inwoners van Kiewit vanwege de organisatie en stadsbestuur', zo luidt de schijnbaar exclusieve uitnodiging die de Kiewittenaren in hun bus kregen.

Chokri Mahassine: "Er komen meer dan 3.000 Kiewittenaren naar het volksfeest". Met deze woorden wil Mahassine bedrieglijk de indruk wekken dat de Kiewittenaren massaal en zowat unaniem spontaan achter het spektakel staan. Pure volksverlakkerij want ook niet Kiewittenaren konden mits betaling van 5 euro aanwezig zijn (www.hasseltlokaal.be). Overigens stelt Mahassine zelf dat er 2000 aanwezige Kiewittenaren rechtstreeks betrokken zijn met het festival (zie Nieuwsblad 14/08/2010). Trekken we dus van 3000 aanwezigen  (indien correct cijfer?) de 2000 af van hen die uit eigenbelang vrijwillig de lasten bij de lusten willen nemen en ook de aanwezige kinderen die hun ouders moeten volgen, dan zal het resterende aantal Kiewittenaren die belangeloos achter het festival staan, beslist heel wat minder overtuigend zijn.
Maar toegegeven..., een slimme zet om de gedupeerden van de overlast het gevoel te geven dat ze marginaal en uitzonderlijk intolerant zijn.

Overigens hebben klagers niets te maken met verzuring en onverdraagzaamheid als ze met gesloten deuren en ramen last en ergernis hebben van geluidsoverlast die ze niet wensen. Dat hen dat toch dagen- en nachtenlang mag worden opgedrongen in hun woning, is een bewijs dat er fundamenteel wat fout zit, waarbij het stadsbestuur of zelfs de Vlaamse Regering niet ingrijpt. (getekend: S. A. - buurtbewoner)

Zie ook: "Blijer met volumeknop 's nachts stiller dan met volksfeestje".
(getuigenis van buurtbewoner V.E. - 17/08/2010)

Geef de vele duizenden omwonenden in een straal van 3 km in de omtrek van het festivalgebeuren de mogelijkheid om anoniem en dus zonder angst voor stigmatisering hun mening te uiten, dan zou het aantal dat zich gedupeerd voelt de belanghebbende voorstanders overtuigend overschrijden. Bovendien zijn vele ouderen nog onvoldoende vertrouwd met het internet of hebben mensen schroom om in de pen te kruipen om hun ongenoegen te uiten, of hun klachten kenbaar te maken.
Hun mening zal dan waarschijnlijk ook nooit naar voren komen.
Of misschien toch onrechtstreeks in een stemhokje...?

 

terug naar boven

 


 

 

IS PLOTSE BEZORGDHEID MAHASSINE OVER GEHOORSCHADE
VAN PUKKELPOPGANGERS MEER DAN TRENDY BELOFTE?


Chokri Mahassine:
"De band zal zich braaf aan de limiet
van
100 dB moeten houden"

bron: Het Belang van Limburg - 27/05/2009
 

"De band zal zich braaf aan de limiet van 100 dB moeten houden. Anders overstemmen ze onze andere podia en kunnen ze gehoorschade bij de Pukkelpopgangers veroorzaken. Vorig jaar zijn de onderhandelingen op dat punt afgesprongen, dit jaar zijn we gelukkig tot een akkoord gekomen want de band prijkt al lang bovenaan ons verlanglijstje", aldus Chokri Mahassine n.a.v. het voorziene optreden van de band 'My Bloody Valentine' op 20 augustus tijdens Pukkelpop 2009.

 

Bezorgheid Mahassine
niet oprecht?

Daarmee zou Chokri Mahassine zich bezorgd opstellen over de gehoorschade van duizenden Pukkelpopgangers en zelfs eerdere onderhandelingen met bands hebben laten afspringen. Het is dan toch frappant te moeten vaststellen dat:

Nergens anders het geluid in 2008 harder klonk dan in de marquee-tent van Pukkelpop

en het onmogelijk was om daar tien minuten te blijven staan zonder dat je trommelvliezen tussen hamer en aambeeld terechtkwamen (De Standaard 20/12/2008 - zie ook De strijd om stilte) en volgens WeekendKnack 28/6/2007 (zie ook Festivalitis) er:

Op Pukkelpop 2009 werden zelfs
waarden van (!) gemeten

Wij herinneren er Mahassine nog even aan dat

het geluidsniveau verdubbelt per 3 dB

en aan de waarschuwingen van prof. dr. Bart Vinck dat:

om gehoorschade te voorkomen mag je welgeteld 1/10 van  een seconde luisteren naar 118 dB, vooraleer er schade optreedt

 

terug naar boven

 

 

MAHASSINE (SPa) SELECTIEF IN ERKENNEN VAN GEDUPEERDEN?


Chokri Mahassine:
"Wij willen NU actie. Deze mensen hebben
daar recht toe.
Het is alsof ze eigenlijk niet
bestaan en dat vinden wij niet correct...
"

aldus Pukkelpoporganisator op 19/11/2008 over gedupeerden van luchtvervuiling te Genk-Zuid

Het is nu genoeg geweest: er moeten tegen 1 juni 2009 dwingende maatregelen genomen worden, zodat de staalfabriek Arcelor Mittal zich houdt aan de Europese normen voor luchtvervuiling. Dat zegt de socialistische oppositiepartij PRO Genk. De lucht in Genk-Zuid wordt vervuild door de uitstoot van kankerverwekkende zware metalen, zo is al vaker gebleken uit studies.

 


► klik op afbeelding voor videofragment
► klik hier voor volledige video van TV Limburg

3 dagen en 4 nachten extreme geluidsoverlast van Pukkelpop is voor de buurtbewoners ook een vorm van zware luchtvervuiling...

Het lijkt er sterk op dat de gedupeerden van Pukkelpop ook niet voor Mahassine bestaan en dat vinden WIJ incorrect

Als zijn persoonlijke belangen meespelen is deze politicus blijkbaar minder consequent en enthousiast in de belangenverdediging van gedupeerden.

 

SCHRAPPEN WAT NIET PAST...

Chokri Mahassine neemt het als SPa-lid van Genk op voor de omwonenden van Genk-Zuid. Terecht! "Deze mensen hebben daar (overeenkomstig zijn optreden en verontwaardiging) recht op. Niet reageren zou zijn... alsof ze eigenlijk niet bestaan".

Chokri Mahassine neemt het als Pukkelpop organisator op voor de omwonenden en de dieren uit de omgeving van de Pukkelpopsite. Deze mensen hebben daar  recht op. Waar zou het in dit geval over gaan?  Een redelijke verdeling en overeenkomst om de geluidsoverlast draaglijk te houden en zo de gezondheid van concertgangers, de omwonenden en de dieren niet in gevaar te brengen. Geen gehoor geven aan de verzoeken en klachten zou zijn, alsof die mensen eigenlijk niet bestaan. 

Schrappen wat niet past...

De vorige paragraaf bestaat namelijk niet. Mahassine en het stadsbestuur van Hasselt overtreden systematisch in de praktijk en in de vergunningverlening de Vlarem wetgeving in verband met geluidsoverlast in open ruimte gedurende Pukkelpop In de buurt van woongebieden mag de geluidsoverlast gedurende de dag maximaal 45 dB(A) zijn, 's nachts slechts 35. Wordt de buurt beschouwd als landelijk dan moet het zelfs nog lager.

Natuurlijk maken ze gebruik van het achterpoortje in de wet,  het gaat immers over niet-ingedeelde muziekactiviteiten. Dan mag de hel losbarsten zelfs gedurende 4 nachten en 3 achtereenvolgende dagen. Het gemeentebestuur KAN echter wel beperkende maatregelen opleggen als ze dit OPPORTUUN vindt. Als ze rekening houdt met het bestaan van omwonenden in dit geval.

Genk-Zuid en Pukkelpop, Ethiasarena,.... Omwonenden zullen nog lang slachtoffer blijven. Het gaat nu eenmaal om stemmen en om 'economy'.

A. Van Houtte

 

terug naar boven

 

 

HONGER OF DORST?: VEEL BETALEN OF CREVEREN


Pieter Van Sande (politiek secretaris SPa Aalst):

 "Waar zijn Chokri's principes?"
bron: De Standaard - 22/08/2009

(POLITIEK SECRETARIS SP.A AALST) - Wat is er volkser dan een pak frieten met stoofvlees en mayonaise, welk uitheems gerecht kon zich beter integreren dan een pitta kebab? Op Pukkelpop moet je er respectievelijk 7 en 6 euro voor neertellen. In mijn frituur om de hoek smaakt datzelfde pak frieten me niet alleen beter, voor nog niet de helft van de prijs stap ik er met een glimlach buiten. Een frisse pint om dat lekkers door te spoelen? Pukkelpoptarief: 2,25 euro voor een 'kermispint'. In mijn stamcafé tapt de patron met veel meer kunde en pak goedkoper: 1,40 euro.

Uiteraard zijn de verwende festivalbezoekers veeleisender en wordt het in elkaar boksen van een aantrekkelijke affiche elk jaar opnieuw een dure oefening. Een festival is ook een grote logistieke organisatie - onder meer met acht podia op Pukkelpop - waar een impressionant prijskaartje aan vasthangt. Maar mag ik er niet van uitgaan dat dit al verrekend zat in mijn dure combiticket? Met 135 euro (2009) is de economische crisis slechts een modewoord.

Is er dan nog een legitieme reden denkbaar om op de festivalweide van Pukkelpop woekerprijzen te vragen? Uiteraard, op de festivalweide is er slechts één aanbieder en die vraagt wat hij wil. 'Het is dat of verdorsten'. Value is what a damn fool will pay for it, als liberaal motto? Mag ik me dan afvragen of de organisator van Pukkelpop, Chokri Mahassine zijn socialistische principes doortrekt naar de festivalweide of gelden ze enkel als dure retoriek in het Volkshuis?

Ach we moeten niet zo zeuren zeker. Met de grote festivals - Werchter, Pukkelpop en Dour - halen we drie weekends lang de grootste internationale groepen naar ons land. De tienduizenden bezoekers die schijnbaar achteloos en met de glimlach hun portemonnee leeg schudden, malen er niet om. Zij geven me ongelijk. Of vergat ik de thuisblijvers die graag die damn fools willen zijn, maar het niet kunnen?

Pieter Van Sande

terug naar boven

 

 

MEDIA? TEKSTEN ZO GROOT ALS JIJ HET WIL...


Chokri geeft les aan studenten marketing

bron: De Standaard - 10/05/2007 - Peter Dupont

Chokri Mahassine:
"Houd de media warm tot ze het
 niet meer houden en ze de teksten
 zo groot brengen als je wil"


DIEPENBEEK - 'Dit jaar houdt Pukkelpop met een sms-systeem de festivalganger op de hoogte van alles wat er gebeurt op de wei.' Tijdens zijn les trakteerde gastdocent Chokri Mahassine de marketeers-in-spe van de Khlim op een primeur.

Blikvanger tijdens de week van de marketing aan de Katholieke Hogeschool Limburg (Khlim) was ongetwijfeld de dag Marketing en Muziek van gisteren. Hoogtepunt was festivalorganisator, politicus en Pukkelpop-creator Chokri Mahassine.

'Wij noemden jullie vroeger de marketing fuckers,' begon een geïnspireerde Mahassine voor een studentenpubliek van 150, allemaal van de Khlim en de Provinciale Hogeschool Limburg 'We hadden een haat-liefde verhouding met de marketing mensen. Maar we leerden al snel dat marketing een belangrijk onderdeel is van concerten organiseren.'

Mahassine, 22 jaar Pukkel Pop ervaring rijk, gaf op een goed uur tijd de jonge studenten een inkijkje onder zijn hersenpan. 'Liefde is belangrijk in alles wat je doet,' zei hij.

'Toets je concept altijd af bij je doelpubliek. Wij hebben onze voelsprieten nooit teruggetrokken uit de jongerencultuur. Daarom reageren we bliksemsnel op nieuwe genres, stijlen en trends. Een podium werd acht podia, een concertdag, drie dagen en vijf kampeerdagen. Of dat over vijf jaar nog zo is, lijkt onwaarschijnlijk. Misschien wil de jongere van de toekomst na een dag muziek terug in zijn eigen bed liggen.'

Communicatie blijkt alles. Mahassine: 'Houd de media warm, tot ze het niet meer houden en ze de teksten zo groot brengen als je wil. Maar vergeet ook je klanten niet. Tegelijk met de media, krijgen 30.000 jongeren onze programmering in de mailbox. Timing is primordiaal, maar waak erover dat je niet door het Internet op snelheid wordt gepakt. Wees origineel, vernieuw, blijf trouw aan je imago.'
 

"We hadden een haat-liefde verhouding met de marketing mensen. Maar we leerden al snel dat marketing een belangrijk onderdeel is van concerten organiseren."
                          Chokri Mahassine

Pukkelpop is altijd avant-garde geweest, ook op vlak van concertcommunicatie. 'Dit jaar houden we festivalgangers via sms op de hoogte van alle nieuwtjes, van veiligheidsproblemen,' aldus Mahassine. 'Een groep die afzegt, de programmeringen nieuwsflashes, noem maar op. We zijn met gsm-providers en onze partners aan het onderhandelen om dat goedkoop te laten gebeuren. Een sms moet niet duur zijn.' De studenten kregen prompt het nieuwe logo van Pukkelpop voorgeschoteld. Met een vogelachtig beestje, inclusief tanden, dat een van de komende dagen een naam krijgt.

'Vroeger waren posters en affiches erg belangrijk, nu groeit het belang van de website. Wij hebben ons op het pad begeven van de webreclame en zetten dit jaar ook filmpjes op YouTube.'

Na de les, het vragenkwartier. Slechts één, weliswaar eeuwig terugkomende, vraag ontsnapte aan de studentenlippen: wat met de dure tickets en de bierprijs van twee euro.

'Pukkelpop is niet Rimpelrock,' zei Mahassine. 'Je betaalt meer voor eerste nationaal dan voor vierde klas.
En wat betreft het bier: op een ander betaal je ook minstens twee euro.'

terug naar boven

 

 

 

 


counter hit make