Chokri geeft les aan studenten
marketing
bron:
De Standaard -
10/05/2007 - Peter Dupont
Chokri Mahassine:
"Houd de media warm tot ze het
niet meer houden en ze de teksten
zo groot brengen als je wil" |
DIEPENBEEK
- 'Dit jaar houdt Pukkelpop met een sms-systeem de
festivalganger op de hoogte van alles wat er gebeurt op de wei.'
Tijdens zijn les trakteerde gastdocent Chokri Mahassine de
marketeers-in-spe van de Khlim op een primeur.
Blikvanger tijdens de week van
de marketing aan de Katholieke Hogeschool Limburg (Khlim) was
ongetwijfeld de dag Marketing en Muziek van gisteren. Hoogtepunt
was festivalorganisator, politicus en Pukkelpop-creator
Chokri Mahassine. 'Wij noemden jullie vroeger de
marketing fuckers,' begon een geïnspireerde Mahassine voor een
studentenpubliek van 150, allemaal van de Khlim en de
Provinciale Hogeschool Limburg 'We
hadden een haat-liefde verhouding met de marketing mensen. Maar
we leerden al snel dat marketing een belangrijk onderdeel is van
concerten organiseren.'
Mahassine, 22 jaar Pukkel Pop ervaring rijk, gaf op een goed uur
tijd de jonge studenten een inkijkje onder zijn hersenpan.
'Liefde is belangrijk in alles wat je doet,' zei hij.
'Toets je concept altijd af bij je doelpubliek. Wij hebben onze
voelsprieten nooit teruggetrokken uit de jongerencultuur. Daarom
reageren we bliksemsnel op nieuwe genres, stijlen en trends.
Een podium werd acht podia, een concertdag, drie dagen en vijf
kampeerdagen. Of dat over vijf jaar nog zo is, lijkt
onwaarschijnlijk. Misschien wil de jongere van de toekomst na
een dag muziek terug in zijn eigen bed liggen.'
Communicatie blijkt alles. Mahassine: 'Houd de media warm,
tot ze het niet meer houden en ze de teksten zo groot brengen
als je wil. Maar vergeet ook je klanten niet. Tegelijk met
de media, krijgen 30.000 jongeren onze programmering in de
mailbox. Timing is primordiaal, maar waak erover dat je niet
door het Internet op snelheid wordt gepakt. Wees origineel,
vernieuw, blijf trouw aan je imago.'
|
"We
hadden een haat-liefde verhouding met de
marketing mensen. Maar we leerden al snel
dat marketing een belangrijk onderdeel is
van concerten organiseren."
Chokri Mahassine |
Pukkelpop is altijd
avant-garde geweest, ook op vlak van concertcommunicatie.
'Dit jaar houden we festivalgangers via sms op de hoogte van
alle nieuwtjes, van veiligheidsproblemen,' aldus Mahassine.
'Een groep die afzegt, de programmeringen nieuwsflashes, noem
maar op. We zijn met gsm-providers en onze partners aan het
onderhandelen om dat goedkoop te laten gebeuren. Een sms moet
niet duur zijn.' De studenten kregen prompt het nieuwe logo
van Pukkelpop voorgeschoteld. Met een vogelachtig beestje,
inclusief tanden, dat een van de komende dagen een naam krijgt.
'Vroeger waren posters en affiches erg belangrijk, nu groeit het
belang van de website. Wij hebben ons op het pad begeven van de
webreclame en zetten dit jaar ook filmpjes op YouTube.'
Na de les, het vragenkwartier. Slechts één, weliswaar eeuwig
terugkomende, vraag ontsnapte aan de studentenlippen: wat met de
dure tickets en de bierprijs van twee euro.
'Pukkelpop is niet Rimpelrock,' zei Mahassine. 'Je betaalt meer
voor eerste nationaal dan voor vierde klas.
En wat betreft het bier: op een ander betaal je
ook minstens twee euro.' |