|
|
LUID
KLINKT LUIDER DAN OOIT |
Luider dan vandaag kan popmuziek
niet meer klinken.
Maar wat is de zin ervan als
steeds meer mensen
geïrriteerd
raken?
Nergens
klonk geluid in 2008 harder dan in de Marquee-tent van Pukkelpop.
Onmogelijk daar tien minuten te blijven
staan zonder dat je trommelvliezen tussen hamer en aambeeld
terechtkwamen.
Het was een hoogtepunt in de 'loudness war', die al jaren woedt
in de muziek. En die dit jaar uitzichtlozer dan ooit werd. Je
hoorde in het begin van het jaar overal: 'Luider dan nu kan
muziek niet meer klinken. Het maximum is bereikt.' Maar er
veranderde niets.
Wat is er aan de hand? Stelt u zich een zomerse namiddag voor in
een geurig Limburgs landschap. De wind waait, een vogel fluit,
een pikdorser maait in de verte en uw lief zingt een liedje. Al
die geluiden hebben verschillende frequenties, die samen een
(mooie) dynamiek vormen.
Ineens passeert een tornado, schreeuwen duizend vogels, raast de
pikdorser langs en gilt uw lief dat de wereld vergaat. Alle
volumes staan plots torenhoog, het geheel vormt één dichte,
harde klankbrij. Weg mooie dynamiek, weg zomerse stemming.
Zo ongeveer is het gegaan met de muziek. Vroeger hoorde je in
een muziekstuk een brede waaier aan geluidsfrequenties: een
zachte gitaar, de piano daartussenin, dan plots een paar harde
droge drumslagen, de aanzet van een rollende bas... de klank was
erg dynamisch. Vandaag worden die componenten allemaal naar hun
maximale volume gehaald. Of voor fans van klassieke muziek: als
Tsjaikovski's Ouverture 1812 vandaag zou worden opgenomen,
zouden de kanonnen geen verrassing zijn.
Het resultaat van die 'verdichting' is een hard (of in vaktermen
'hot') en ongenuanceerd geluid. Alsof er geen verschil meer is
tussen licht en schaduw.
Het gevolg is dat, sinds de vroege jaren 1990, muziek steeds
harder en vervolgens overstuurder is gaan klinken. Bob Dylan
noemt moderne cd's 'een verschrikking'. Ze bieden alleen maar
sound, zegt de zanger, die zelf enkel nog heel sobere
countryplaten maakt. Een andere coryfee, Donald Fagen van Steely
Dan, drukte het zo uit: 'God vind je in de details. Maar er zijn
geen details meer in muziek.'
CONTROLE
Aan de oorsprong van de devaluatie ligt een strijd tussen de
radiozenders. In hun pogingen om de aandacht te trekken van
zappende luisteraars, komt het erop aan de 'luidste' te zijn.
Zelfs als de luisteraar de radio stil zet, moet de muziek nog
'luid' klinken. En 'luid' klink je, als de muzikale informatie
'verdicht' is.
'Vroeger verdichtten we de klank van platen zelf met de
compressors die toen op de markt kwamen', zegt Karel Feys, chef
techniek van FM Brussel. 'Dat was zo belangrijk dat artiesten
die een plaat opnamen in de studio een extra mastering deden om
te horen hoe hun plaat op de radio zou klinken. Maar vandaag
bepalen de groepen zelf hoe ze op de radio zullen klinken. Ze
laten hun platen al zo luid klinken, dat wij niets meer kunnen
of moeten doen. Op die manier oefenen ze een vorm van controle
uit.'
Hoeveel belang groepen hechten aan hun 'hotte' klank ervaren
geluidstechnici nu elke dag. Ronald Brent is geluidstechnicus in
de Galaxy Studios. 'Het zijn niet de vakmensen die muziek per se
zo hard willen laten klinken,' zegt hij, 'maar veeleer de
klanten. Waarom? Een artiest wil klinken als een andere artiest.
Een manager wil de plaat de hitparade in. Een platenfirma wil
een hippe sound. Ik mix soms een plaat, en als ik dan later de
mastering beluister, hoor ik totaal niet meer dat ik eraan
gewerkt heb.'
Die evolutie heeft verstrekkende gevolgen. Voor jonge bands bij
voorbeeld. 'Je wil je geluid even dynamisch en in your face
hebben als de platen in je genre (Justice, Soulwax, Digitalism),'
zegt een muzikant van The Brown Acid, 'maar voor je het weet,
heb je geen enkele dynamiek meer in je totaalgeluid, omdat
alles plat is gemastered.'
The Brown Acid brengt volgend voorjaar zijn debuut uit, en moest
kiezen tussen 'een rijke, gedetailleerde sound die misschien
niet heel hot is, maar wel draaglijk voor de oren. Of toch maar
iets wat even smerig en hard klinkt als de dance-elite. Het
probleem is dat die vlakkere, bijna overstuurde klank alleen een
oor zal vinden bij de kids die niets anders gewend zijn.'
Dat probleem treft ook oudere artiesten, die hun catalogus
tegenwoordig vaak met een nieuwe mastering oppoetsen naar de
huidige mode. Daardoor klinken ze eigentijds, maar helaas ook
minder genuanceerd. Fans die de échte dynamiek willen horen,
moeten steeds verder gaan zoeken naar oude uitgaven. Op het
internet kun je boeiende discussies volgen over welke uitgave
van een album de beste klank heeft.
Als die oudere platen niet geremasterd zijn, wordt hun klank
voor de radio 'opgetrokken' om naast de moderne platen te kunnen
staan. Dat zorgt voor ruis, die dan weer weggeknipt moet worden,
samen met een deel van de klank. Rijker wordt de muziek er zeker
niet van.
'Dynamiek is een instrument', geeft Feys toe. 'Maar vandaag is
elke speelruimte verdwenen. Zelfs Radio 1 is bij zijn
vernieuwing dit jaar zwaar gaan compressen.'
PROTEST
Brengt die evolutie de muziek schade toe? Daarover is discussie.
In moderne popmuziek speelt een dynamische weergave van
verschillende frequenties niet zo'n grote rol. Slogans als 'make
some noise', 'turn it up' en 'say it loud' zijn niet zomaar
credo's van het genre. Het algemeen verspreide gebruik van het
compressieformat mp3 heeft het jonge, eigentijdse oor ook gewoon
gemaakt aan een weinig genuanceerde klank.
Een meer ervaren popluisteraar als Ronald Brent bekijkt de
evolutie wel kritisch. 'Muziek is er het voorbije decennium
flink op achteruitgegaan. Zowat alle popmuziek klinkt vandaag
eender. Dat heeft niets te maken met de stijl, het volume, of de
instrumentatie, maar met de te hoge klankdichtheid.'
Muziekfans roeren zich ook. Ze willen luide muziek horen, maar
geen overstuurde muziek. Eerder al liep een online petitie om
het album Californication van de Red Hot Chili Peppers, een
pionier in de 'loudness war', te remasteren. Echt straf werd het
de afgelopen maanden, toen fans van Metallica, dé metalband
bij uitstek, online massaal protesteerden tegen de overstuurde
klank van het nieuwe album Death magnetic. Hetzelfde verhaal
speelde zich de afgelopen maanden af met het nieuwe album van
AC/DC.
Ted Jensen, de klanktechnicus van Metallica, gaf al toe dat hij
'niet trots is geassocieerd te worden met Death magnetic'.
Wanneer zelfs fans van hardrock en metal hun platen als te hard
ervaren, moet er echt iets aan de hand zijn.
Maar naast het verlies aan muzikale dynamiek is er nog een
verliespost. Alle muziekprofessionelen weten het: muziek die
te 'luid' gemastered is, maakt het gehoor moe. De oren passen
zich aan aan een continu sterke drukgolf van klank, en beperken
dus hun gevoeligheid voor stille klanken. Wie in een tornado
zit, hoort de kreet van een vogel niet meer die hij wel hoort op
een ruisvrije zomernamiddag. Dat proces vermoeit de geest en
irriteert de zenuwen.
'Radio oefent een continue geluidsdruk uit', zegt Feys. 'Voor
een radiozender is het een belangrijke oefening om ervoor te
zorgen dat je opgemerkt wordt, maar ook dat je de luisteraar
niet vermoeit. Nu alle moderne hitplaten vooral opgemerkt willen
worden, is het moeilijk dat evenwicht te bereiken.'
Brent: 'Ik merk het gewoon bij mezelf. Ik kan in de studio de
hele dag muziek horen, zonder probleem. Maar in de auto hoor je
dan zo'n song waarvan alle frequenties luid staan, wat tot een
permanente vervorming leidt. Ik weet het, luide cd's klinken
goed boven het geraas van de autosnelweg. Maar je wordt er
doodmoe van. En dan zet je de radio uit.'
Peter Vantyghem
KLEED UW SONG
BEHOORLIJK AAN
Hoe
een leek uitleggen wat ‘loudness’ is?
Als we een
afgewerkte song vergelijken met een mens, dan is de
songschrijver diegene die de armen en benen min of
meer aaneen smeedt en er een hoofd op zet. De
producer zorgt dat die delen een geheel worden. De
mixer trekt er een mooie huid over. En diegene die
de mastering maakt, kleedt het geheel aan. Hij is de
couturier, die kiest voor een duidelijk identiteit.
En dezer dagen kiest de couturier dus voor
duidelijke, grove lijnen en sterke kleuren. Voor
subtiele details is weinig plaats.
Matt Mayfield legt de ‘loudness war’ mooi uit in een
filmpje op Youtube. Hij gebruikt daarvoor een song
uit 1989, ‘Figure of eight’ van Paul McCartney.

In eerste
instantie laat hij de song horen zoals McCartney hem
uitbracht
(diagram 1). Een gezoem, twee luide en heldere
drumslagen, een
aanzwellende bas. Het verschil tussen stille en
luide klanken is duidelijk. De
dynamiek is helder. |

Daarna toont
hij hoe een eigentijdse ‘master’ van diezelfde song
zou klinken
(diagram 2). De frequenties worden opgetrokken van
het stilste niveau naar
het hardste niveau. Meteen klinkt de song veel
voller en luider, terwijl het
volume nog steeds hetzelfde is. Dat is de
eigentijdse klank waartegen zoveel
protest is. |

Vervolgens
toont Mayfield aan hoe mensen de song zachter willen
zetten
(diagram 3), maar hoe ze daarmee toch de klank
van diagram 1 niet
terugkrijgen. De klank is door de nieuwe master
helemaal veranderd en klinkt
ook met een stiller volume heel dik, op het randje
van ruis. Ontdaan van alle
hogere tonen. |
|
-
De Standaard-Infografiek - |
•
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
(of google gewoon op 'youtube' en 'loudness war') |
|
HET GEVECHT TEGEN
GELUIDSHINDER |
Elk jaar gaan in Vlaanderen 6.528 gezonde
levensjaren verloren door
geluidshinder.
Ondertussen wordt stilte zo zeldzaam en kostbaar
dat ze als
erfgoed beschermd moet worden.
Van lekkende kranen
over Ipods tot schuurmachines,
festivals, auto's en overscherende vliegtuigen
Van
stilte kun je gek worden. Niet van de stilte van een gastenkamer
in een klooster of een winterwandeling op de Hoge Venen, maar
van absolute stilte. Van de bijna volledige afwezigheid van
decibels of luchttrillingen. Zo'n complete stilte kan alleen in
artificiële omgevingen worden gecreëerd. In een isoleercel
bijvoorbeeld, om weerspannige terreurverdachten tot
bekentenissen te dwingen. De BBC onderwierp bij wijze van
experiment enkele vrijwilligers aan zogenaamde sensory
deprivation. Na amper dertig uur begonnen ze te hallucineren.
Een van de deelnemers beschreef hoe in zijn hoofd
muziekinstrumenten klonken, luider en luider, tot het zo'n pijn
deed dat hij zijn hoofd tegen de muur stootte om het lawaai te
doen weggaan. Het lawaai van de stilte.
Want absolute stilte is onnatuurlijk. Levende wezens hebben
geluid nodig om zich te oriënteren, om te communiceren of om
gevaar te detecteren. Het hardste geluid dat ooit geregistreerd
werd, is van natuurlijke oorsprong. De explosie van de Krakatau
produceerde naar schatting 190 decibel en was tot duizenden
kilometers ver hoorbaar. 'Vanaf 180 decibels kookt je bloed,
vanaf 190 decibels begint je schedel te barsten', zegt
dokter Bart Vinck van de afdeling audiologie van de universiteit
Gent. 'Geluid kan dodelijk zijn, maar veel mensen ervaren
stilte als bedreigender dan geluid.'
1 ZIEK VAN LAWAAI
Dat neemt niet weg dat omgevingslawaai een vreselijke bron
van ergernis kan zijn. Met de mechanisering en de
verstedelijking van de samenleving is de geluidshinder enorm
toegenomen. Vliegtuiglawaai is de inzet van een bitse strijd
tussen actiecomités rond Zaventem en de overheid, maar ook
tussen de actiecomités onderling, die de vliegroutes liefst over
andermans achtertuin zien lopen. Professor Dick Botteldooren van
de Universiteit Gent brengt voor de Vlaamse overheid het geluid
in kaart. De grootste bron van lawaai in Vlaanderen is het
wegverkeer. Op een geluidskaart van het gewest zie je vooral de
verkeersassen rood oplichten. Volgens het Milieurapport
Vlaanderen was in 2006 maar liefst 34 procent van de bevolking
overdag blootgesteld aan geluid boven de 65 decibel, het lawaai
van voorbijrijdende auto's. De doelstelling om dat tegen 2007
tot 20 procent te reduceren bleek een illusie.
Niet iedereen heeft daar echter last van. Belangrijker om te
meten is de geluidshinder: hoeveel mensen ervaren in welke
mate hinder van lawaai? 'Snelwegen produceren veel lawaai,
maar relatief minder geluidshinder dan gewestwegen, omdat daar
veel meer mensen langs wonen', zegt Dick Botteldooren.
Geluidshinder is subjectief, en afhankelijk van een resem
factoren zoals de leeftijd of de geluidgevoeligheid van mensen,
wat ook weer een persoonlijk gegeven is. Sommigen laten hun
slaap voor een lekkende kraan, anderen slagen erin teksten te
schrijven op een luidruchtige krantenredactie. Hoe dan ook zegt
in 2004 11,8 procent van de bevolking ernstig of extreem
gehinderd te worden door lawaai. 17,7 procent zegt tamelijk last
te hebben van lawaai. De grootste bron van ergernis is het
transport (12,9 procent van de bevolking ondervindt daar in
2007 ernstige hinder van), gevolgd door burenlawaai (6
procent, vooral door huisdieren), recreatie (4,9 procent)
en industrie (4,2 procent, vooral door laden en lossen
en bouw- en sloopactiviteiten.)
Onschuldig is dat niet, want geluidshinder heeft impact op de
volksgezondheid. Gehoorschade is een van de meest
voorkomende beroepsziektes. Strikt gecontroleerde
arbeidswetgeving kan dit indijken. Moeilijker in te dijken is de
schade door omgevingslawaai. Het Mira-rapport schat dat elk jaar
in Vlaanderen 6.528 gezonde levensjaren verloren gaan wegens
slaapstoornissen en hartziektes als gevolg van lawaai. 'Geluidshinder
zorgt voor stress, doet de bloeddruk stijgen en zet het hart
onder druk', zegt dokter Vinck. In extreme gevallen kan
lawaaioverlast iemand tot waanzin drijven. In Zelzate deed
enkele jaren geleden het geluid van een schuurmachine bij een
75-jarige man de stoppen doorslaan. Hij nam een geweer en schoot
zijn buurman en -vrouw dood.
Op basis van de metingen van Dick Botteldooren en collega's
bindt de Vlaamse overheid de strijd aan met de geluidsoverlast
van het wegverkeer. Geluidsschermen, fluisterasfalt, stillere
motoren en in de toekomst stillere banden zorgen ervoor dat de
geluidshinder op zijn minst niet evenredig stijgt met de extra
verkeersdrukte. 'We voeren een continu gevecht om de
geluidshinder stabiel te houden, ondanks de forse toename van de
mobiliteit. Maar de toestand verbeteren lukt niet', zegt
Botteldooren.
2 VERSLAAFD AAN VOLUME
Hoe storend geluid ook kan zijn, het belet de meesten onder ons
niet om af en toe forse dosissen lawaai op te zoeken en daar
stevig van te genieten. Sommigen verkeren zelfs permanent in
de roes van het lawaai, zegt Bart Vinck, die onderzoek voert
naar de gehoorschade die optreedt wanneer jongeren te vaak naar
te harde muziek luisteren. Vinck laat onder meer studenten
geluidsdagboeken bijhouden. 'Ze staan op met de radio, fietsen
met de Ipod op het hoofd naar de les en 's avonds naar een fuif
of een concert, de volgende morgen staat de Ipod weer de hele
dag op het hoofd en 's avonds zitten ze in de bioscoop. Kortom,
de geluidsknop gaat niet meer af.'
Sinds de jaren 1970 is door de opkomst van de elektronica de
intensiteit en de frequentie van blootstelling aan geluid alleen
maar toegenomen, zegt Vinck. 'Dankzij elektronische versterking
kan men een goede klankkwaliteit bieden op een steeds luider
niveau. In 1977 heeft de overheid beperkingen opgelegd voor
elektronisch versterkte muziek in het openbaar. De
frequentie van blootstelling is echter veel moeilijker te
regelen. Vroeger duurde Rock Werchter een dag, nu vier dagen.
Vroeger ging men op zaterdagavond naar de disco, nu van
vrijdag tot zondag. Daar zijn de voorbije jaren nog de
mp3-spelers bijgekomen, zodat veel jongeren bijna permanent
naar muziek luisteren. Er zijn zelfs mp3-spelers op de markt
voor gebruik onder water, in de vorm van een toiletpapierhouder
of een hoofdkussen, of verwerkt in jeans, skipakken en zelfs
lingerie. De kans om vandaag geen muziek te horen is wel
bijzonder klein geworden.'
Bart Vinck luidde al vaker de alarmbel over de gehoorschade
die daarvan het gevolg is. Vandaag zou één op vijf tieners al
onherstelbare hoorschade hebben, tegenover amper één procent
in 1970. Na vier dagen Werchter gaat een op de vier bezoekers
met hoorschade naar huis, berekende Bart Vinck. In
samenwerking met scholen en jeugdorganisaties probeert hij de
jongeren te sensibiliseren over het risico. Maar het is een
moeilijke strijd, want de schade laat zich pas na veel jaren
echt voelen. 'Lawaai is een roesmiddel zoals alcohol en
sigaretten,' zegt Vinck. 'Het is verslavend.' Het fysieke
proces dat bij ongewenste geluidshinder het hart onder druk zet,
zorgt bij muziek voor een lichamelijke kick, zegt Vinck. 'Er
is een theorie dat de sacculus, een evenwichtsorgaan in het oor
dat we van de vissen erfden, bij luide muziek genotsprikkels
naar de hersenen stuurt, hetzelfde soort prikkel dat ook de zin
in seks stimuleert. En daar waar de natuurlijke reactie bij
90 decibel zou zijn om te gaan lopen, want er dreigt gevaar,
blijven we bij luide muziek staan en zetten we de instinctieve
reactie van de spieren om in dansen.'
3 TUSSEN DE OREN
De klinisch psycholoog Erik Mertens is geïntrigeerd door de
psychologie van het horen. Hij verklaart de verslaving aan
geluid vanuit de psychoanalyse. 'Muziek vertegenwoordigt de
levensdrift van jonge mensen. De muziek van hun mp3-speler biedt
een kant-en-klare bevrediging voor een pulserende drang. Stilte
verdragen ze moeilijk, want dat is een soort uitstel wat wij in
de psychoanalyse verlangen noemen. En waarom verzaken aan de
drift als men de Ipod gewoon op zak heeft? In die zin is de
alomtegenwoordigheid van muziek ook een metafoor voor deze
kapitalistische consumptiemaatschappij, waarin alle verlangens
meteen moeten voldaan worden. Luister maar naar de
repetitieve muziek in winkels. Ze verdooft het bewustzijn en zet
aan tot driftig consumeren.'
Sneller, luider, harder, tot het iemand te veel wordt.
Tinnitus (oorsuizingen) en hyperacusis (een overgevoeligheid
voor lawaai), zijn de keerzijde van deze door lawaai
opgepepte consumptie, zegt Mertens. 'Bijna altijd is
tinnitus het gevolg van reële gehoorschade. Maar het gesuis dat
de meeste tinnituspatiënten horen, is er in werkelijkheid niet.
Het is een subjectieve waarneming, waarvoor geen directe,
adequate medische behandeling bestaat. Het zit letterlijk en
figuurlijk tussen de oren.'
Erik Mertens behandelt veel patiënten met tinnitus en
hyperacusis. Hij merkt dat dit soort hoorstoornissen vaak
gepaard gaan met depressie, burn-out, stress en slaapproblemen.
Tinnitus deprimeert, en angst of stress - die vaak niets met het
gehoorprobleem te maken hebben - verergeren de tinnitus. 'Het is
een vicieuze cirkel'.
Tinnitus wordt ondraaglijk naarmate de patiënten erop gefixeerd
raken, zegt Erik Mertens. Vergelijk het met een vallende druppel
die ondraaglijk luid wordt wanneer je er eenmaal op focust.
We zijn hypergevoelig voor geluid met betekenis, ongeacht het
aantal decibels. Het hoesten van een kind haalt de moeder
uit haar slaap, terwijl ze door alle andere geluid heen slaapt.
Op gelijkaardige manier kan tinnitus of hyperacusis een
paniekerige obsessie worden. Ik probeer die vicieuze cirkel te
doorbreken door het suizen los te koppelen van andere zorgen.
Zodat het weer wat stiller wordt in hun hoofd.'
4 STILTE ALS ERFGOED
Het verbaast Erik Mertens niet dat er in de maatschappij een
toenemende behoefte is aan stilte in en rond het hoofd.
Zowat overal ontstaan kleine initiatieven om het lawaai in de
wereld te dempen. Dirk Sturtewagen heeft van de stilte zelfs
een roeping gemaakt. In 1996 verhuisde de man naar Vollezele,
een dorp in het Pajottenland. Bleek dat hij in een streek kwam
wonen die de provincies Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant tot
stiltegebied wilden uitroepen - inmiddels het eerste
officiële stiltegebied Dender-Mark. 'Het is een 28 vierkante
kilometer groot gebied waar investeringen en grote ontwikkeling
zijn weggebleven,' zegt Sturtewagen, 'met als gevolg een uniek
bewaard landschap en een voor Vlaanderen uitzonderlijke rust.'
Sturtewagen noemt stilte trouwens eerder een vorm van
'verstilling', of van 'stil staan' in een almaar hectischer
samenleving. Meer een levenshouding dan een hoeveelheid
decibels. Want als het louter om decibels zou gaan, worden ook
spelende kinderen overlast. Of dreigt de stilte van Dender-Mark
een toeristische attractie te worden, een te commercialiseren
goed. 'Terwijl wij stilte als een immaterieel erfgoed
beschouwen', zegt hij. 'Een erfgoed dat we allen samen als
iets waardevols horen te zien. We betrekken daarom de bewoners
van de streek bij de ontwikkeling van het stiltegebied, we
nodigen kunstenaars uit om de stilte in beeld te brengen, of we
brengen mensen uit de welzijns- en gezondheidssector samen om
ervaringen uit te wisselen over de heilzame kracht van stilte.'
Sturtewagen bewandelt daarbij de trage weg van de
geleidelijkheid en de sensibilisering. Er zijn geen geboden of
verboden in het stiltegebied. De rust van Dender-Mark moet een
kwaliteit worden die door de mensen spontaan gekoesterd wordt.
'Want uiteindelijk gaat stilte om het terugwinnen van
levenskwaliteit.'
www.portaalvandestilte.be
|
Lof
der stilte
 |
|
Waarom fluister je liefdeswoordjes best in het línkeroor van je
partner?
Hoe kan je het best aan afgunst ontkomen? ‘Door in stilte blij
te zijn’, beweert de Romeinse filosoof Seneca
Hoe komt het dat koolmezen hun onderlinge communicatie aanpassen
aan het stadslawaai?
Kan innerlijke stilte een einde maken aan mentale pollutie?
Waarom zijn mensen die veel koffie drinken, gevoeliger voor
lawaai?
Wist je dat de popster Phil Collins zijn tijdelijk gehoorverlies
omschreef als ‘een oorveeg van God’?
Dit abecedarium gaat
over alle vormen van stilte. Over natuurlijke stilte, gewijde
stilte en politieke stilte. En over de kunst van het zwijgen
over stilte.
Lof der stilte is
een inspiratie- en koestergids voor elk moment van de dag,
boordevol informatieve citaten, grappige weetjes en filosofische
overdenkingen in verband met stilte. Maar ook de oorverdovende
middelen waaraan wij verslaafd zijn, komen onvermijdelijk aan
bod.
Journalist MANU ADRIAENS schreef een
twintigtal boeken. Hij werkt mee aan tv-documentaires en
radioprogramma’s.
Als jonge fotografe won JOKE FLOREAL een wedstrijd rond stilte
als leefkwaliteit. Voor dit boek trekt zij naar de gemeenten en
steden die actief werken rond stilte- en rustbeleving.
Auteur: Adriaens Manu,
meer info
Prijs: € 17.50
ISBN nummer: 9789077942345 |
|
|
|
|