|
|
VLAAMSE REGERING
Van niets naar halfslachtige
regelgeving? |
VLAAMSE REGERING KIEST VOOR 'MADE-IN-BELGIUM' |
SCHAUVLIEGE KIEST VOOR 'MADE-IN-BELGIUM'
MAATREGEL MET ADDER ONDER HET GRAS...
'GEMIDDELDE' decibellimiet van
100 dB in de praktijk toch 102 dB
NIEUWE REGLEMENTERING PAS AFDWINGBAAR IN 2013
bron:
De Morgen -
10/06/2011
De veelbesproken decibellimiet van 100 dB(A) voor
festivals en concerten wordt ingevoerd, zij het
vanaf 2012 en dan nog met een overgangsjaar. Dat
maakte Schauvliege op 10/06/2011 bekend.
De adder onder het gras is de meting van het geluid
over een tijdspanne van een uur. Daardoor kunnen
rockbands in de praktijk op 102 decibel spelen,
omdat er regelmatig pauzes tussen de nummers vallen.
Enkel bij dancemuziek worden de tracks echter aan
elkaar gemixt en vallen er geen stiltes.
Nieuwe regelgeving beschermt ook omwonenden niet
tegen dagen- en nachtenlange geluidsterreur bij festivals |
gemiddelde
snelheidsbeperking...
Stel je voor dat je bij
een overtreding van een snelheidsbeperking van 100
km/uur zou kunnen argumenteren dat je geen gevaar
vormde omdat je gemiddeld slechts 80 km/uur hebt
gereden. Want je hield immers nog halt
voor een paar rode lichten, of stond in de file...
De 'gemiddelde decibellimiet is dan ook een typisch Belgische en halfslachtige maatregel
die in de praktijk een onvoldoende impact zal hebben op
de geluidsoverlast en het gevaar van decibels.
|
|
3 dB is verdubbeling van volume
De
decibelschaal is een logaritmische schaal. Dat
wil zeggen dat het geluidsvolume exponentieel
toeneemt met het aantal decibels: per 3 dB is er
als het ware een verdubbeling van het volume.
medische
waarschuwingen
Daarmee blijft de nieuwe
decibellimiet in zijn huidige vorm indruisen tegen de
waarschuwingen
van
audiologen.
|
Dr.
Bart Vinck - audioloog:
"Na
enkele seconden veroorzaakt 103 dB al schade aan
het gehoor. Ik pleit ervoor om uiteindelijk naar
een norm van 98 decibel te gaan." |
|
vergunningen locale
besturen laten omwonenden in de kou staan
Naast
gehoorschade voor vrijwillige bezoekers werd er
In heel de decibeldiscussie nauwelijks een woord
gerept over de bizarre
geluidsoverlast die de massale festivals en
evenementen meebrengen voor omwonenden en
de (on)verantwoordelijkheid van de lokale
besturen die met een simpele vergunningverlening
elke wetgeving aangaande (geluids)overlast
nietig maken en daarmee de leefomgeving voor
omwonenden dagenlang in een hel mogen omtoveren.
Een
klacht indienen blijkt zelfs onmogelijk... |
>>> Lees hier de
LEZERSREACTIES
in De Standaard Online <<<
ARTS TREKT AAN
ALARMBEL BIJ MILIEUDIENST
NA BEZOEK MET KINDEREN AAN FESTIVAL
"GEMIDDELDE geluidsniveau als zielige
interpretatie
van een richtlijn, die op
wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd"
Xxxxx, 7
augustus 2012
Geachte,
Afgelopen weekend bezocht ik samen met
met mijn kinderen (jonge tieners) en
enkele kennissen, het festival in XXX.
De
reden van mijn schrijven is het feit dat
ik mij toch wel behoorlijk zorgen
maak over het onaanvaardbaar hoge aantal
decibels dat wordt geproduceerd op een
festival, dat zich bovendien laat
doorgaan voor Kindvriendelijk en
Milieubewust.
Al
arts neem ik sinds een tiental jaren
regelmatig deel aan het
medisch-preventieve dispositief op
diverse festivals in België.
In
de dagen en weken volgend op festivals
heb ik vanuit mijn functie regelmatig
met patiënten te maken met
schadelijke lichamelijke gevolgen na
blootstelling aan hoge
geluidsintensiteiten zoals
gehoorschade, een gescheurd
trommelvlies, tot zelfs (gelukkig eerder
uitzonderlijk) een spontane klaplong.
Op het
XXX festival was het dit jaar echter
meestal ONMOGELIJK om, zeker met
kinderen, de muziek in de tent te gaan
beluisteren op een verantwoorde manier.
Meerdere omstaanders maakten er zelfs
gewag van hartkloppingen, pijnlijke
en/of piepende oren of andere
geluidsgerelateerde kwalen.
Toen
ik er met één van de geluidstechnici
over sprak, vertelde die mij (met
ogenschijnlijk enige schaamte over zich)
dat ook hijzelf het geluidsniveau veel
te hoog vond; hij er zelf last van had
en dat hij het volume best graag wat
zachter zou willen. Helaas bleek hij van
hogerhand (wie 'hogerhand' dan ook moge
zijn?) instructies te moeten volgen, dat
het zo luid moest...
Ik ga
er vanuit dat een organisatie er wel op
zal toezien dat het GEMIDDELDE
geluidsniveau (tussen de nummers zijn
er inderdaad enkele momenten relatieve
stilte die dan kunstmatig het gemiddelde
naar beneden halen) niet boven het
wettelijk toegelaten niveau gaat, maar
ook dit (en vooral dit) is een
zielige interpretatie van een richtlijn
die toch wel op het nodige
wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd.
Een richtlijn die blijkbaar pas vanaf
2013 officieel van kracht gaat, maar
niets weerhoudt organisatoren van
festivals al eerder een 'common sense'
en verantwoordelijkheidszin te tonen.
Inderdaad... Er waren in XXX de
wettelijk voorziene oordopjes ter
beschikking en er stond een bord met een
doorstreept oor aan de ingang van de
tenten. Maar zeg nu zelf: kan het de
bedoeling zijn naar muziek te gaan
luisteren met stoppen in je oren?
Dat is mijns inziens even zinloos als
staan dweilen met een open kraan
...
Alvast
mijn dank om mijn bedenkingen te
communiceren met de betrokken instanties
en de organisatoren van het festival.
Hoogachtend
Xxxx
Xxxx |
|
Nieuwe geluidsnormen definitief goedgekeurd
bron:
DeRedactie.be
- 20/02/2012
De Vlaamse regering heeft de reglementering
van het maximale geluidsniveau op muziekactiviteiten definitief
goedgekeurd. Dat gebeurde op voorstel van Vlaams minister van
Leefmilieu, Natuur en Cultuur Joke Schauvliege.
De Raad van State bracht in januari advies uit
over de geluidsnormen bij muziekactiviteiten. In dat advies
werden geen inhoudelijke bezwaren gemaakt tegen de
reglementering.
Er zijn drie categorieën van geluidsnormen:
• maximaal 85 decibel (toetsingscriterium: 92 dB(A) LAmax,
slow)
• maximaal 95 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A) LAmax,
slow)
• maximaal 100 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A), LAeq,
15 minuten)
In elke categorie is er een toetsingscriterium.
Is er in de categorie van 100 decibel gedurende 15 minuten geen
overschrijding van 102 dB, dan is de organisator van het
optreden nog altijd in overeenstemming met de limiet. De limiet
van 100 decibel wordt gemeten over een periode van 1 uur.
Geluidspieken (op festivals bijvoorbeeld) zijn dus mogelijk
wanneer de geluidssterkte de rest van het uur onder de limiet
van 100 dB blijft.
De nieuwe regels werden op 23 december al principieel
goedgekeurd. Intussen werd wel het flankerende beleid verder
uitgewerkt. Zo wordt er onder meer een subsidie voorzien voor
provincies en gemeenten voor de aankoop van geluidsmeters die
zij dan ter beschikking kunnen stellen van verenigingen.
Vanaf 1 januari 2013 zijn de normen bindend en afdwingbaar. Dit
jaar worden er in elke provincie nog informatiesessies
georganiseerd over de nieuwe regelgeving. Inschrijven kan nog
tot eind februari op de website van het departement Leefmilieu,
Natuur en Energie (LNE).
actuele info over de nieuwe regelgeving |
|
Vandeurzen lanceert preventiecampagne
tegen gehoorschade bij jongeren
bron:
De Morgen
- 26/05/2011 - © foto news
Vlaams minister van Welzijn Jo
Vandeurzen (CD&V) heeft vandaag een nieuwe preventiecampagne
tegen gehoorschade bij jongeren gelanceerd. Jongeren zijn zich
te weinig bewust van de gevolgen van te luide muziek en meer en
meer Vlaamse jongeren hebben daardoor af te rekenen met
toenemend gehoorverlies.
Met
de campagne wil de minister een half jaar voor de nieuwe
geluidsnormen vermoedelijk van start gaan, al voor een kentering
zorgen. De aanpassing van de decibelnormen voor onder meer
festivals - die voor enige commotie zorgde - is een dossier van
minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V). Het kabinet
Schauvliege liet verstaan dat het voorstel voor de zomer
definitief goedgekeurd zou worden door de Vlaamse regering. Na
het inwinnen van allerlei adviezen zou het de bedoeling zijn om
de regeling op 1 januari 2012 te laten ingaan.
Voor de start van het festivalseizoen wil Vandeurzen vanuit zijn
bevoegdheid het jonge volkje sensibiliseren met de campagne
"Iets minder is de max", die zich richt op 14- tot 18-jarigen.
De bedoeling is om jongeren er toe aan te zetten hun attitude en
gedrag rond luide muziek en gehoorbescherming te veranderen.
Cijfers uit een lopend onderzoek van professor Paul Van de
Heyning van de Universiteit Antwerpen tonen aan dat dit nodig
is: 85 procent van de 18-19-jarigen heeft last van tijdelijke
oorsuizen na het uitgaan, 15 procent van die leeftijdscategorie
ervaart een constant oorsuizen. Vierenzeventig procent van de
jongeren beschouwt gehoorverlies niet als een probleem. (belga/tma)
http://www.ietsminderisdemax.be/
|
|
GEEN
DECIBELLIMIET
op festivals vóór
2013
29/04/2011 -
Ook de festivalzomer
van 2011 wordt er een zonder geluidsnorm.
Cultuurminister Joke Schauvliege (CD&V) heeft haar
plannen voor een nieuwe wet uitgesteld tot 2012, en
bouwt dan mogelijk nog een paar overgangsjaren in...
|
|
Besluiteloosheid Schauvliege legt bal terug in
handen van lokale besturen en organisatoren,
die eigenbelangen verder kunnen laten primeren boven
volksgezondheid en grenzeloze vormen van overlast |
MAATSCHAPPIJ HEEFT
NOOD AAN VERANTWOORDELIJKE POLITICI
Minister Schauvliege is er niet in
geslaagd om voor het festivalseizoen 2011 een regelgeving in
het kader van geluidsnormen klaar te krijgen. De
(financiële) belangen van de sector zijn natuurlijk groot en
de druk die ervan uitgaat uiteraard ook. Politici van de
steden en gemeenten waar een festival plaats grijpt, hopen
zowel op een gunstige economische return als op
electoraal voordeel. Wat
over het hoofd gezien wordt, is dat van de
duizenden festivalgangers er slechts
enkelen tot het eigen kieskorps behoren
en dat de economische
meerwaarde in de eerste plaats de organisator ten goede komt
(meestal geen inwoners van de gemeente) en niet de lokale
neringdoeners. De overlast van lawaai, vervuiling en
vernielingen zijn voor de omwonenden.
misbruik achterpoortje Vlarem door
locale besturen
Door het talmen van de minister
blijven de lokale
besturen en de organisatoren de vergunningen toekennen en
wel volgens een uitzonderingsregel opgenomen in de Vlarem
wetgeving. Die werd opgesteld om de als hinderlijk
beschouwde inrichtingen te beperken en in goede banen te
leiden naargelang de GRAAD WAARIN ZIJ GEACHT WORDEN
BELASTEND TE ZIJN VOOR DE MENS EN HET LEEFMILIEU.
citaat Vlarem wetgeving - lijst van als
hinderlijke beschouwde inrichtingen:
- in tenten
georganiseerde dansactiviteiten met een maximale duur van
drie opeenvolgende dagen, maximaal tweemaal per jaar, op
hetzelfde perceel of dezelfde percelen; feestzalen of
lokalen waarin enkel dansactiviteiten gekoppeld aan
bijzondere gelegenheden worden georganiseerd, vallen buiten
de wetgeving. |
Welnu, het lijkt alsof ook hier organisatoren van festivals
de pen hebben mogen vasthouden, want ondanks dat de lokale
besturen hen een vergunning moeten afleveren, kunnen
gemeente- en stadsbesturen vrij beslissen over hoe en wat.
Dat kan dus zijn: 90 dB, maar evengoed 120 dB en dat
gedurende drie dagen en nachten...
Overigens wordt er enkel gesproken over dansactiviteiten.
Festivals al zodanig worden zelfs nergens
vernoemd. Het is duidelijk dat er op die manier veel
gelobbyd kan worden en dat is niet in de belangen van
festivalgangers noch van burgers.
Ondanks de pleidooien van medici en verzorgenden en veel
wetenschappelijke argumenten; ondanks de ervaringen met
festivalgangers die de schade van overweldigende
onverantwoorde geluidssterkte voor de rest van hun dagen
moeten ondervinden en ondanks de verbijstering voor het
schijnbare gebrek aan rechten van omwonenden die willens nillens dagen- en nachtenlang geluidsoverlast moeten
ondergaan, ligt de verantwoordelijkheid bij lokale
politici en het lijkt er sterk op dat ze vooral volgen
wat de organisator influistert.
Zodanig mogen duizenden omwonenden zich de volgende maanden
weer verwachten aan inferno’s van lawaai en overlast.
dakgootfuiven voor 5-jarige kleuters...
even bizar
als oordopjes met volumeknop wijd open
Stel u zich het volgende voor: een gehaaide organisator
van ‘dakgootfuiven voor 5-jarige kleuters’ ziet hierin een
gat in de markt: zo’n fuif is hip, uitdagend,
superleuk, een
ultieme kick, een must, krijgt veel gratis publiciteit in de
media…, elke kleuter krijgt een polsbandje om maanden mee te
pronken….er zit een economische return in. Hij slaagt erin
om via een lokale bevriende politicus de nodige vergunningen
te krijgen, zelfs al wijzen adviezen op het gevaar dat enkele
kleuters uit de dakgoot naar beneden kunnen vallen en voor
hun leven gekwetst zullen zijn.
Ondanks dat worden de vergunningen geleverd, de risico’s
worden weggelachen. De gemeente laat affiches drukken, het
gevaar is weergegeven met een tekening want de kleuters
kunnen niet lezen natuurlijk, hier en daar liggen wat matten
(cfr. de waarschuwingsbordjes en de oordopjes op een
muziekfestival…).Valt er dan al een kleuter naar beneden, ja
wat dan? Zit er in het ingangsticket een
aansprakelijkheidsclausule van de organisator? Of had de
kleuter (of zijn ouders) maar beter moeten weten? Ouders
omringen hun kinderen thuis meestal met de grootste zorg,
waarbij kosten noch moeite worden bespaard.
Verwachten zij niet dat
politici ten allen tijde verantwoordelijke beslissingen nemen,
zelfs al beperken die de ultieme kick?
schuldig verzuim
Men zou kunnen spreken over schuldig verzuim als festivals
met de voorgestelde normen van 103 db (ongeacht de
piekmomenten tussendoor) toch worden vergund. Men kan zich
afvragen wie aansprakelijk is indien zelfs na jaren, 1 op 4
festivalganger te maken krijgt met onhoudbare en
onomkeerbare gehoorschade. Is dit een maatschappelijke
verantwoordelijkheid? M.a.w. moeten maatschappij, de
ziekteverzekering en werkgevers de financiële lasten hiervan
dragen?
Zijn de festivalgangers geacht om zelf de
verantwoordelijkheid te nemen om uit de schadelijkste zones
te blijven? Zijn ze er toe in staat, onder de sociale druk
die op festivals heerst, dronken en/of gedrogeerd zijnde? En
werden de rechten van omwonenden al ooit in deze
problematiek gedefinieerd?
wanneer
verkiezingen?
Waarom gaan politici zo
nonchalant om met redelijke adviezen? Zijn er parallellen
met problemen zoals klimaatsverandering, CO2-minderen,
hernieuwbare energie? Met kernenergie? Bouwen in waterzieke
gronden? Pesticiden? Waterverspilling? Wanneer zijn er
weer verkiezingen...?
(AVH
voor FOLTERPOP.BE) |
GELUIDSNORM
EVENEMENTEN OP LANGE BAAN
"Zelfs 100 decibel is niet
veilig"
bron:
Het Belang van Limburg
- 29/04/2011
|
"Deel
oordopjes uit"
HASSELT - Dat festivals opgelucht adem
halen bij het uitstel van een nieuwe
geluidsnorm, spreekt vanzelf. Toch blijven
veel oorartsen geloven dat hun geluidsgrens
van 103 dB te hoog ligt om permanente
gehoorbeschadiging te voorkomen.
"Ik vind de discussie over 100, zoals in het
voorstel van Schauvliege, of 103 dB zelfs
zinloos", zegt neurochirurg Dirk De Ridder.
"Dat is het verschil tussen 7,5 en 15
minuten veilige blootstelling. "Pas wanneer
je een norm van 90 dB hanteert - het geluid
van een haardroger - kan je veilig twee uur
een concert bijwonen. Dan lijkt het me beter
om bij elk concert waarschuwingsbordjes op
te hangen èn oordopjes uit te delen. Die
halen het geluidsniveau gemakkelijk met 15
tot 20 dB naar beneden. |
Een nieuwe
geluidsnorm voor evenementen komt er ten vroegste in
2012. Minister Joke Schauvliege die onlangs nog liet
weten dat de wet er voor de zomer moest zijn,
verweegt zelfs een aantal overgangsjaren.
Dat liet
Schauvliege, Vlaams minister van Leefmilieu weten in
haar antwoord op parlementaire vragen van Vlaams CD&V-parlementslid
Tinne Rombouts en Open VLD-parlementslid Gwenny De
Vroe. Die vroegen om een stand zaken in het dossier,
waarrond het sinds februari opvallend stil is.
tests
In januari 2011 kondigde de minister aan dat er
gewerkt werd aan een nieuwe geluidsnorm voor
evenementen. Ze stelde daarbij - afhankelijk van het
soort evenement - maxma voor van 90, 95 en 100
decibel,gekoppeld aan een reeks 'omkaderende
maatregelen'. De jeugd- en muzieksector reageerde
erg negatief op het voorstel, en diende in februari
in een gezamenlijk standpunt een hele reeks bezwaren
in, gekoppeld aan alternatieve voorstellen.
Sindsdien onderhandelde het kabinet over een nieuw
voorstel.
Nu blijkt dat de streefdatum - voor het zomerreces
van 2011 - niet zal worden gehaald. "Nu nog iets
veranderen en aan alle muziekfestivals opleggen dat
ze tegen de zomer aan alle voorwaarden moeten
voldoen, zou niet getuigen van goed bestuur", vindt
Joke Schauvliege, die de sector niet aan zijn lot
wil overlaten. De minister wil een nieuwe regeling
nu in werking laten treden in 2012, maar zou daarna
eventueel "nog één of twee jaar met een aantal tests
werken".
103 dB
De minister ligt wel al een tip van de sluier over
een nieuw voorstel. Daarin streeft ze naar een
vereenvoudiging van de categorieën en van de
omkaderende maatregelen. De minister kondigt ook al
een grootschalige informatiecampagne aan over de
risico's op gehoorschade. Hoedanook betekent het
uitstel dat de sector het zeker nog dit jaar zonder
wettelijk kader moet stellen. Wat grote concerten en
zomerfestivals betreft, heeft dat tot gevolg dat
meestal een norm van 103 dB zal worden gehanteerd.
Dat is de richtlijn die de sector zichzelf vorig
jaar oplegde in een charter, dat door de grootste
spelers werd ondertekend. |
|
Stelt minister Schauvliege
(CD&V)
uiteindelijk geen paal en perk
aan geluidsterreur?
en wordt ook de 'beleving' van duizenden
omwonenden ernstig genomen...
|
|
Muziek moet stiller bron: De Standaard - 20/01/2011 - Peter Vantyghem
De Vlaamse minister van
Cultuur, Joke Schauvliege, heeft een voorstel over geluidsnormen klaar
Ze verlaagt de
grens naar 100 decibel. Dat wekt
discussie op.
BRUSSEL Met een
nieuwe reglementering wil de minister van Leefmilieu, Natuur en
Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) de grijze zones in de bestaande
geluidswetgeving oplossen. Voor organisatoren die elektronisch
versterkte muziek ‘aanbieden’, gelden vandaag geen duidelijke
regels.
De discussie
verdeelt zowel de bevolking als de organisatoren. Enerzijds wil
zowat iedereen een wetgeving die de risico’s op gehoorschade
oplost. Anderzijds willen velen ook kunnen genieten van de
muziek, en daarin speelt een stevig volume een rol. Schauvliege
legt de maximumgrens van dat volume nu op 100 decibel (dBA),
terwijl veel festivals, concertzalen en ook jeugdhuizen
beduidend meer toelaten.
Het voorstel van
Schauvliege komt er na een langdurige bevraging van de sector en
van audiologen, en een grondige studie van hoe andere landen met
dit probleem omgaan. Het sluit aan bij de situatie in
Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Zweden. In Frankrijk
en Engeland wordt echter een veel hoger volume getolereerd.
Het voorstel,
waarop tot 11 februari reactie mogelijk is voor het naar de
Vlaamse regering gaat, is ‘getrapt’. De organisatoren kunnen
kiezen tussen drie categorieën: tot 90, 95 of 100 decibel, te
meten over 15 minuten. De metingen daarvan dienen op de
luidruchtigste plaats te gebeuren en hoe hoger het geproduceerde
volume, hoe meer ‘flankerende maatregelen’ er genomen moeten
worden. Zo moet de hoogste categorie gratis oordopjes aanbieden
en het volume constant aangeven voor het publiek.
Alle activiteiten voor een
publiek onder zestien jaar blijven evenwel verplicht onder de
geluidsdrempel van 90 decibel.
De discotheken
zijn het voorstel genegen, maar de sector van de jeugdhuizen
spreekt van een ‘kleine ramp’. De maatregelen zijn te
ingewikkeld en te duur, en het is te snel om ze tegen de zomer
uit te voeren, luidde het. Ook de muziekclubs en festivals menen
dat het voorstel niet werkbaar is. Serge Platel van de
Festivalfederatie: ‘Fijn dat er een reglementering komt, maar
voor veel bands is een bovengrens van 100 decibel te laag. En de
kosten die erbij komen zijn voor kleinere festivals moeilijk te
dragen.’
Minister
Schauvliege is zich bewust van de moeilijke discussie. Ze
streeft tegen de zomer naar een eenvoudige wetgeving en toch
voldoende differentiatie. Ze betrok gisteren meteen de gemeentes
in in haar plan. ‘De handhaving zal door de lokale overheid
moeten gebeuren’, zei ze. |
|
Debat over geluid steeds luider
bron:
De Standaard - 20/01/2011 - Peter Vantyghem
Minister Joke
Schauvliege (cd&v) kiest voor een toekomstgerichte regeling
BRUSSEL - Het
voorstel van minister Schauvliege om volumes aan banden te
leggen, snijdt diep in het vel van de Vlaamse festivals. Maar
het is ook toekomstgericht en moedig.
Tot 11 februari hebben de betrokken partijen de tijd om te
reageren op het verregaande voorstel van de minister van
Leefmilieu, Natuur en Cultuur. Die stelt voor om een verouderd
Koninklijk Besluit (van 1977), dat in 1997 omgezet werd voor het
Vlaams Gewest, aan te vullen met een eigentijdse beregeling.
Simpel gezegd: wie muziek produceert, zal kunnen of moeten
kiezen met welk volume, maar moet er dan ook beschermende
maatregelen bijnemen.
Iederéén is het erover eens dat er een reglementering nodig was.
Tot vandaag mag ‘elektronisch versterkte muziek' niet luider dan
90 dB(A) klinken, maar op die wet bestaan allerlei
uitzonderingen: dan wordt de beslissing bij de gemeente gelegd.
Vaak laat die gewoon betijen, en als er een norm wordt opgelegd,
gebeurt dat vooral vanuit de bezorgdheid om burengerucht.
Het voorstel van Schauvliege is in die zin opvallend omdat ze
duidelijk kiest voor de volksgezondheid, wat niet eens haar
bevoegdheid is. Ze volgt in belangrijke mate het advies van
audiologen, die de voorbije jaren meermaals waarschuwden voor de
gehoorschade bij jonge mensen als gevolg van te luide muziek.
Tot dusver werden beschermende maatregelen tegen geluidshinder
enkel genomen voor werknemers wier gehoor bedreigd werd. Er valt veel voor te zeggen. Gehoorschade is zeker ook het
resultaat van aangeboren eigenschappen van de persoon en van de
kwaliteit van het geluid zelf, maar voldoende rapporten hebben
aangewezen dat de fragiele trommelvliezen van jonge mensen
vandaag zwaarder, langduriger en meer worden belast door te hoge
volumes. Het is de taak van de overheid om daaraan iets te doen,
al is het maar om te vermijden dat we straks een halfdove
generatie bij de dokter zitten hebben.
Het voorstel is ook opvallend omdat het het hele landschap
beregelt. Cafés, bioscopen, sportmanifestaties blijven op
maximaal 90 dB(A) zitten, maar alle anderen moeten kiezen voor
een bepaalde volumegrens en ook de bijbehorende maatregelen
aanvaarden en betalen. De organisator moet dus zijn
verantwoordelijkheid opnemen, en hij kan ook gestraft worden bij
een overtreding. Als de gemeenten straks ook de wet laten
naleven, hebben we een duidelijke situatie.
Toepassing
Ten slotte is het voorstel toekomstgericht, maar om die reden
rijst de vraag of het meteen toepasbaar zal zijn.
Een klein café of jeugdhuis dat eens een festivalletje van
singer-songwriters wil organiseren en daarom tot 95 dB(A) wil
produceren, kan dan dus buiten de bestaande regeling (tot 90
dB(A)) treden. Het publiek dient gewaarschuwd, oordopjes moeten
te koop zijn, het geluid dient gemeten, de organisator moet een
eenvoudig grondplan tekenen en de buren mogen niet gestoord
worden. Het lijkt niet ondoenbaar.
Anders liggen de kaarten bij grotere evenementen, zoals bij
grotere cafés, jeugdhuizen, concertzalen, muziekclubs, en vooral
bij de bijna 300 festivals die deze regio rijk is. Die
produceren nu vaak heel wat meer geluidsdruk dan straks nog zal
mogen. Voor hen is deze maatregel een aardschok, die bovendien
niet echt verwacht werd. In juni dacht de minister nog in termen
van 102 dB(A).
De meeste zalen en festivals in Vlaanderen werken met twee grote
klanktorens links en rechts van het podium. Omdat de norm ‘op
elke voor het publiek toegankelijke plaats' moet gelden, zal
daar de bovengrens gemeten worden. En die bedraagt 100 dB(A),
met die bijkomende nuance dat het voorstel voor de luidste
evenementen er een bovengrens van 115 dB(C) aan vastkoppelt.
Een meting in dB(C) neemt de lage bastonen mee. Veel experts
vinden het evident dat die ook gemeten worden, want bassen zijn
zeer aanwezig in eigentijdse popmuziek en ze zijn
verantwoordelijk voor zowel een zalig roesgevoel als voor
eventuele lichamelijke schade. Maar een bovengrens van 115 dB(C)
kan vooral in het geval van elektronische muziek betekenen dat
de dB(A)-grens nog iets lager zal liggen dan 100 dB(A).
Beleving
Festivals en grotere concertzalen zijn bang dat ze hun publiek
niet langer de juiste ‘beleving' zullen kunnen aanbieden. Die
beleving is een veel subjectievere zaak dan de koele
wetenschappelijke diagnose van tinnitus – de beruchte pieptoon
in de oren – maar ze speelt wel mee. De iPod-generatie wil
omringd worden door (luide) muziek. Nu dreigt ze muziek te horen
als iets wat van ver komt, dat wegwaait in de wind en in het
geroezemoes. Cool is dat niet.
Op lange termijn zet dit voorstel de klassieke geluidsverdeling
over twee klankbronnen op de helling, en dat is een goede zaak.
Al zal een investering in een ingenieuzer systeem dat het geluid
beter over een ruimte verdeelt en dus het volume kan verlagen,
tijd en geld vragen. Dat is een groot probleem voor festivals,
jeugdhuizen en dies meer. Maar de toenemende problematiek van
gehoorschade is dat evenzeer. |
|
Decibelwaanzin
tijdens festivals en concerten blijft duren
met goedkeuring van Vlaamse Overheid
charter geluidsdrempel van 103 dB
beschermt noch festivalgangers,
noch omwonenden
Dr. Christian
Desloovere - oorarts UZ LEUVEN:
"103 dB gedurende 3 dagen blijft een duidelijk
risico op gehoorschade,
maar 96 dB voor een
periode van 4 uur lijkt een veilige drempel"
Dr. Bart Vinck -
audioloog:
"Na enkele
seconden veroorzaakt 103 dB dat al schade aan het
gehoor.
Ik pleit ervoor om uiteindelijk naar een
norm van 98 decibel te gaan." |
Festival- en concertorganisatoren
verbinden er zich toe een maximale geluidsdrempel van 103
decibel te hanteren. Dat staat in een charter voor de beperking
van de gehoorschade dat de Vlaamse en Waalse muzieksector hebben
ondertekend. |
|
De Federatie van Muziekfestivals in
Vlaanderen (FMiV) maakte het initiatief op 23/6/2010 bekend. De
maximale geluidsdrempel van 103 decibel wordt tijdens een
periode van 15 minuten gemeten aan de mengtafel. In andere
Europese landen bestaat die standaard al, aldus de FMiV. Al 140
mensen uit de muziekindustrie hebben het charter ondertekend.
Het gaat onder meer om Chokri Mahassine (organisator van
Rimpelrock en Pukkelpop), Dries Sel (Vorst Nationaal) en Herman
Schueremans van Live Nation, organisator van tal van concerten
waaronder Werchter.
103 dB: nog veel te luid en kans op
gehoorschade na enkele seconden
"Het is goed dat er een
norm is, maar laten we een kat een kat noemen:
103 decibel is nog altijd veel te luid.
Je hoeft maar enkele seconden
bloot te staan aan dat volume om gehoorschade op te lopen. Ik
pleit ervoor om uiteindelijk naar een norm van 98 decibel te
gaan. Zo'n norm laat ons toe om de muziek met oorbeschermers
op een veilige manier te dempen. En toch
volstaat 98 decibel om met plezier van muziek te genieten.
Ik vrees dat er weinig festivals zijn waar je geen risico loopt
op gehoorschade. Sommige krijgen een kick
van luide muziek,
maar het kan
catastrofaal
zijn voor je gehoor.", aldus
audioloog Bart Vinck.
over geluidsoverlast voor omwonenden wordt
niet gerept
Beschermende oordopjes voor
festivalgangers in plaats van aan de volumeknop te draaien, het
kan niet gekker. En van geluids- en andere overlast voor
omwonenden die daarvoor NIET kiezen en GEEN KICK krijgen, wordt
alweer met geen woord gerept...
(zie ook
Knack
- 23/06/2010)
Vlaamse Regering
De Vlaamse regering werkt
momenteel ook aan een regelgeving. Dit jaar zou nog een wet
worden goedgekeurd waarmee de grens tussen 98 en 103 decibel
wordt vastgelegd. |
|
Eerste overlegronde over
gehoorschade en geluidshinder
bron:
De Standaard - 1/12/2009
Minister van Cultuur Joke
Schauvliege (CD&V) heeft geluidsdeskundigen, vertegenwoordigers
uit de gezondheidszorg en uit de jeugd- en muzieksector
verzameld om vandaag te praten over geluidshinder en
gehoorschade ten gevolge van te luide muziek.
De discussie over
de gevolgen van luide muziek barstte deze zomer los nadat De
Standaard metingen had verricht op het muziekfestival Pukkelpop.
'Iedereen erkent het probleem en wil er iets aan doen. Na het
eerste, verkennende gesprek bepalen we hoe het verder moet',
aldus woordvoerder Patrick Verstuyft. Onder anderen professor
Bart Vinck (UGent) en festivalorganisator Herman Schueremans
schuiven aan.
|
|
VEROUDERDE EN TROEBELE
WETGEVING
MET VERSNIPPERDE BEVOEGDHEDEN |
minister Schauvliege:
'Organisatoren zijn
mee
verantwoordelijk voor geluid'
Geluidsoverlast festivals moet
opnieuw gereglementeerd
bron:
De Standaard - 24/08/2009
BRUSSEL
- De minister van Leefmilieu en Natuur Joke Schauvliege
(CD&V) roept een werkgroep samen om het probleem van de
geluidsoverlast op festivals aan te pakken. 'De wetgeving is
inderdaad verouderd.'
Joke Schauvliege,
de kersverse minister van Cultuur, heeft ook de portefeuilles
van Natuur en Leefmilieu in haar pakket, wat haar bij uitstek
geschikt maakt om een leidende rol te spelen in een debat over
het volume van muziek, dat zowel federaal als gemeentelijk een
gespreksonderwerp is.
Schauvliege kent de problematiek. Als schepen van Jeugd heeft ze
de discussies over het volume van fuiven in Vlaamse gemeenten
meegemaakt. De normen van de politie, die volgens de wet een
beperking van 90 decibels oplegt, staan haaks op de vraag van
organisatoren, die een hoger volume willen om hun publiek te
plezieren.
'We slepen dat KB van 1977 inderdaad maar met ons mee', zegt
Schauvliege. 'Ik weet dat de Vlarem toestaat dat er
uitzonderingen komen, op vraag van sommige organisaties. Maar
alles is erg troebel: is het een probleem van het leefmilieu,
van de omgeving dus, of van het individu?'
De minister gaat een werkgroep bijeenroepen om het probleem, dat
qua bevoegdheid versnipperd is, dieper te onderzoeken.
'Ik wil wetenschappers, de jeugdraden en Jo Van Deurzen - als
verantwoordelijke voor preventieve gezondheidszorg - samen rond
de tafel. En natuurlijk de organisatoren van festivals: zij zijn
mee verantwoordelijk, maar ze zijn ook erg afhankelijk van wat
het publiek wil.'
Het probleem van de geluidsoverlast kwam de voorbije maanden
steeds vaker in de aandacht door de hoge volumes die gemeten
worden op festivals in openlucht en op indoor events als I Love
Techno. Daar wordt echter gemeten volgens dBA-waarden, tussen
250 en 8.000 hertz (DS, 21/8). Die nemen de lage tonen niet mee.
Op Pukkelpop bleek dat die lage tonen, te meten als dBC-waarden,
het volume gemiddeld twintig decibel hoger jagen. Zo kwamen
sommige acts boven de 128 decibel uit, het geluid van
twee straaljagers.
'Het is inderdaad een verwarde situatie met die metingen', zegt
Schauvliege. 'Wanneer professor Bart Vinck zegt dat we moeten
werken met realistische metingen, die de lage tonen onder de 200
hertz meetellen, volg ik hem volledig. Maar qua bevoegdheid zit
dit bij mijn collega Van Deurzen. Daarom precies is het
belangrijk eerst alle betrokken partijen samen te brengen.'
Afhangend van de uitkomst van het overleg moet dan blijken of er
een charter kan opgesteld worden, of dat er een voorstel van
decreet komt. 'Maar het gaat ook om sensibilisatie', besluit de
minister. 'Ik denk niet dat we deze kwestie meteen manu militari
moeten beslechten.' |
REACTIES VAN LEZERS |
|
Frank Sijbers
(24/08/2009 - 11:58):
Inderdaad, ik was ook op pukkelpop en het geluid staat erg hard.
Ik had ook oordopjes bij. Dat is een rare evolutie: binnenkort
heeft iedereen oordopjes aan en gaan de organisatoren dat
compenseren met nog hardere muziek. Het geluidsniveau naar
beneden trekken lijkt dan ook ietwat logischer. Maar kijken
jullie ook naar andere evenementen? 24h van zolder bijvoorbeeld?
Ik woon er in vogelvlucht 5 km vanaf en kan in mijn bed ongeveer
horen wanneer er geschakeld wordt.
Herman Schurmans
(24/08/2009 - 11:25):
Gelukkig is dit een uniek Vlaams probleem dat we met Vlaamse
professoren en Vlaamse coulance moeten toedekken. 128 dB, zijn
ze nu stekezot geworden?
Jan De Smedt
(24/08/2009 - 11:20:
Kan het nog belachelijker ? Gaan luisteren naar 'muziek' met
oordopjes in. En nu het getouwtrek van de verschillende meningen
waarbij het grote gewin de belangrijkste rol zal spelen en
waarbij duizenden mensen worden jaarlijks worden 'gegijzeld'.
|
Lorenzo
Schoovaerts (24/08/2009 - 12:09):
Plaats voor de versterker een LIMITER met een microfoon op een
bepaalde afstand van de Speakers. Indien het toegestane
geluidsniveau bvb meer dan 15 seconden wordt overschreden:
verliest de organisator gewoon meteen zijn licentie en betaalt
hij een boete
Jan Van Leiden (24/08/2009 - 12:40):
Met oordopjes naar een concert? What's next? Met een blinddoek
een tentoonstelling bezoeken? Met een lapje voor de mond naar
het restaurant? In het belang van de rock 'n roll: hou de
wetenschappers ver van het podium. Op hun beurt beloven de
rockers zich niet te bemoeien in het laboratorium van de
wetenschappers.
Koen Vervloesem
(24/08/2009 - 11:38):
Over 10 jaar staan deze mensen allemaal te bedelen bij de Staat
(ziekenkas) om hoorapparaten te krijgen. Vraag 1 bij het
toekennen van allerhande gelden en/of tegemoetkomingen
daaromtrent: bent u vroeger naar een concert geweest? Indien ja:
alles uit eigen zak betalen. Denk toch eens verder dan alleen
'morgen'. Uw oren hebt ge heus wel langer nodig.
PS: ik ben zelf nog maar net afgestudeerd, ik ben dus nog geen
gepensioneerde :-) |
|
|
|
klik
hier voor integraal schrijven,
inclusief bijlagen
Aan
de minister voor Leefmilieu, mevrouw Joke Schauvliege,
Aan de minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, mijnheer
Jo Vandeurzen,
Hasselt, 30 september 2009
Geachte mevrouw,
Geachte mijnheer,
Betreft: |
●
geluidsoverlast festivals en muziekevenementen
●
ook
omwonenden zijn ongewild betrokken partij
|
Anno 2009 worden festivalgangers gewaarschuwd voor gehoorschade
en cardiovasculaire risico’s bij het bizarre aantal decibels dat
wordt geproduceerd bij festivals. Deze risico’s kunnen leiden
tot levenslange menselijke drama’s. De verschillende vormen van
gezondheidschade worden door organisatoren lacherig afgedaan als
een soort ‘collateral damage’ en zijn blijkbaar aanvaardbaar
omwille van een ultieme muziekbeleving, die thuis hoort in een
sfeer van genot.
Bovendien kan een organisator schuilgaan achter een wettelijke
basis die het vergunnen van dergelijke evenementen door locale
besturen toelaat, hoewel deze wetgeving niet is aangepast aan de
huidige technische evoluties aangaande geluidsproductie.
Festivalgangers die zich vrijwillig wensen bloot te stellen aan
de gevaren van deze extreme geluidsvolumes krijgen aandacht
toebedeeld via waarschuwingen en gratis oordopjes.
Maar omwonenden die ongewild gekweld worden en wiens genotsrecht
van hun eigendom dagen- en nachtenlang brutaal wordt ontstolen
zijn rechteloos en worden nooit als betrokken partij
geïnterpelleerd, wanneer de lokale besturen dergelijke
vergunningen afleveren.
We
merken ook uit de verslaggeving in de media dat omwonenden niet
aan bod komen bij de samenstelling van de werkgroep, die u de
problematiek wil laten onderzoeken.
Als woordvoerder van FOLTERPOP.BE mag ik mij als spreekbuis
beschouwen van veel individuele burgers die lijden en die zich
in hun rechten totaal genegeerd voelen door het beleid en de
verantwoordelijken.
Op
www.folterpop.be en meerbepaald onder de rubriek ‘Getuigenissen
overlast Pukkelpop Hasselt’ geven omwonenden uiting aan
hun schrijnende en sprekende verhalen die ze ons toestuurden.
Wij sturen ze u in bijlage mee en vragen uw bijzondere aandacht
daarvoor. Indien gewenst kunnen hun contactgegevens beschikbaar
zijn.
Mogen wij u vragen om bij de onderhandelingen en evaluaties over
geluidsbeperking op festivals (en andere bronnen van tijdelijke
geluidsoverlast) zeker de belangen en de rechten van
omwonenden als een prioritaire factor mee te nemen in de
overwegingen.
Wij hopen op uw begrip.
Met achtingsvolle groeten,
..., voor folterpop.be
Bijlagen: |
●
FOLTERPOP.BE
vraagt dringend bescherming tegen ongenadige
geluidsoverlast festivals |
|
●
Getuigenissen
van omwonenden die de geluidsoverlast van Pukkelpop
grondig zat zijn |
|
●
Beleid
Utrecht als voorbeeldfunctie? |
|
reactie
op open
brief
kabinet van minister voor Leefmilieu,
Joke Schauvliege
----- Original
Message -----
From: Ghysels, Evelien Kab. Schauvliege
To: contact@folterpop.be
Sent: Friday, October 02, 2009 9:42 AM
Subject: FW: Geluidsoverlast festivals en eenmalige
muziekevenementen
Geachte heer ...
Beste ...
De Minister heeft kennis genomen van uw schrijven in bijlage.
Zoals u reeds in verschillende kranten heeft kunnen lezen, wil
de Minister echt wel werk maken van geluidsoverlast.
Hiervoor heeft zij een werkgroep opgestart die binnenkort een
eerste maal zal samenkomen.
Uw brief wordt dan ook meegenomen voor verdere bespreking in de
werkgroep.
Met
vriendelijke groet
Evelien Ghysels
Kabinet van Vlaams Minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur
Joke Schauvliege
Koolstraat 35 bus 5
1000 Brussel
Tel 02/552 63 02
Fax 02/552 63 01
evelien.ghysels@vlaanderen.be
|
Het kabinet van minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
Jo Vandeurzen,
reageerde niet op het schrijven van folterpop.be
|
|
bron:
'Nieuw Pierke'
24/08/2009 - Philippe Van den Abeele
|
|
Festivals
kunnen dodelijk zijn (1)
"De bands die op festivals teveel decibel produceren,
en de organisatoren, horen voor de strafrechter"
"Men gaat nu nog
even pingpong spelen
met
'het is niet mijn bevoegdheid'"
De bands die op
festivals teveel decibel produceren, en de organisatoren, horen
voor de strafrechter, voor het bewust toebrengen van 'slagen en
verwondingen' aan tienduizenden mensen, met als bezwarende
omstandigheid dat ze tot de dood kunnen leiden.
In De Standaard van 22 juli '09 stond het
verhaal van Dietrich Hectors,
die op 29-jarige leeftijd zelfmoord pleegde omwille van ernstige
gehoorbeschadigingen, ''Die kwaal beheerst mijn hele leven: elk
woord doet pijn". Volgens zijn huisarts had hij een gehoortrauma
opgelopen door blootstelling aan te veel lawaai. Een gevolg van
te luide muziek. In De Standaard van afgelopen weekend staat een
reportage van Peter Van Tyghem over
Pukkelpop, waar hij - zelf voorzien van door Laperre op maat
gemaakte oordoppen - met een decibelmeter lawaai heeft gemeten
dat vergelijkbaar is met twee straaljagers. Niet straaljagers
die even voorbijkomen, maar een lawaai dat, opgeteld, urenlang
zo luid klinkt. Volgens zijn reportage, waarmee hij de moed
heeft tegen de haren van popconcertorganisatoren in te stijken,
bepaalt een KB van 1977 dat de wettelijke grens voor
elektronische muziek op 90 decibel vastlegt. "Wie langer dan een
kwartier aan dat geluidsniveau wordt blootgesteld, kan
gehoorschade oplopen." Verder in het artikel is er sprake van
dat 'de wet' (welke wordt niet aangegeven) "festivals
uitzonderlijk toelaat om tot 100 decibel te gaan." Maar zelfs in
die als 'verouderd' beschouwde en door hem gemeten soort decibel
(dBA), gaan de bands er nog een stuk bovenuit, tot 109 dBA. Dat
is zeer veel lawaai, als men weet dat dBA een logaritmische
schaal is waarbij een verhoging van 3 dB een verdubbeling
betekent. Er komt een specialist aan het woord, professor Bart
Vinck van de UGent, die verklaart: "75 decibel kun je acht uur
lang verdragen zonder problemen, 90 decibel mag je maar een
kwartier ondergaan, als je boven de 100 decibel gaat, mag je
maar heel kort blootgesteld worden aan dat geluid." En toch
kunnen de talrijke festivals dus ongestoord en ongestraft
tienduizenden jongeren opzadelen met ernstige gehoorproblemen.
De Limburgse gedeputeerde van Jeugd Hilde Claes werkt met
prof. Vinck samen om de Limburgse jeugd te sensibiliseren met
het project 'All
Ears'. Dat heeft vastgesteld dat een op vijf Vlaamse
jongeren last heeft van gehoorschade door te luide muziek, en
dat de helft van de jongeren erkent een permanent slecht gehoor
te hebben. Met hun budget delen ze o.a. oordopjes uit op
popfestivals. "Bij My Bloody Valentine, dat echt wel heel veel
geluid produceerde, had ik toch de indruk dat de mensen ze
massaal gebruikten," bericht Peter Vantyghem. Verder komen we in
het artikel nog te weten dat de Britse 'Health and Safety
Executive'' recent verklaarde dat "de wet mensen moet beschermen
door te hoge volumes op hun job, maar zeker het plezier niet
wegnemen van een concertbezoek." Dat is toch de wereld op
zijn kop. Mensen op het werk moeten beschermd worden tegen
gehoorbeschadiging maar bezoekers van popconcerten kunnen
ongestraft blootgesteld worden aan schadelijk lawaai, muziek
genoemd. Men wordt steeds meer onbeschermd overgeleverd aan
schadelijke geluiden. Dat zijn zeer ernstige feiten.
|
Mahassine
roept op tot minder ‘reglementitis’
bron:
De Standaard -
18/08/2010
Chokri
Mahassine, de organisator van Pukkelpop,
vraagt de overheid op te passen voor
reglementitis. ‘Evenementen als
festivals zijn gegroeid vanuit de kracht
van mensen om samen te zitten en iets te
creëren. Op een bepaald moment moet je
dan een aantal dingen regelen. Dat er
inspectie komt, vinden wij volkomen
normaal. Maar de jongste tijd wordt het
inderdaad moeilijker: er zijn zoveel
vormen van eisen en controles.’ Zo is er
de alcoholwet waarbij het voorboden is
alcohol te schenken aan
min-zestienjarigen. ‘Je kan toch niet
elke bezoeker om zijn identiteitskaart
vragen? Er moet toch een beetje meer met
deze sector overlegd worden.’ (vpb) |
Dietrich Hectors had een erstige vorm van tinnitus en
hyperacousis, een beschadiging die meer bekend geworden is door
het vorig jaar gepubliceerde boek 'Oorlog in het hoofd' van
media-man Michel Follet, die ook erg te lijden heeft onder beide
aandoeningen. Door hyperacousis, zoals Hectors het beschrijft,
heeft men zelfs pijn van zijn eigen stem. Steeds meer mensen
lopen het risico van een medisch nog steeds ongeneeslijke
hyperacousis, niet alleen door popfestivals te bezoeken. Ook in
de cinema en in het theater wordt men steeds meer met massa's
decibel overstelpt. Recent was er zelfs een theatervoorstelling
in De Singel (een voorstelling van Castellucci in mei '09) ,
waar de toeschouwers oordopjes kregen om zich te beschermen
tegen het lawaai ... In plaats van het geluid te verlagen tot
een niveau dat geen lichamelijke letsels veroorzaakt.
Lezers op de website van DS, als reactie op het artikel van Van
Tyghem: "Ik heb zelf oordoppen in, om mijn laatste restje gehoor
te beschermen. De rest van het gehoor is in de nieuw-beat tijd
(en diverse concert bezoeken) verloren gegaan. Over oordoppen:
koop de goede, anders denk je je beschermd, en da's helemaal
funest." Nog: "Zelf was ik gisteren op Pukkelpop en mijn oren
deden gewoon pijn." Verder: "Ik ben 26. Ik ging reeds jaaaren
uit, festivals, discotheken, kleine fuifjes, kotfeestjes, ik heb
het allemaal wel gezien....Nooit enige last meer gehad dan het
occasioneel meevallende gesuis net voor het inslapen na een
nachtje stappen. Tot ik 6 maanden geleden ongeveer op een
bepaald moment in de Petrol onder de bassen mijn oren gewoon
voelde begeven. Op het moment zelf realiseer je je dat niet zo,
je gaat immers al zo lang uit op luide muziek, 'het zal wel
niets zijn'. We zijn nu 6 maanden verder, elke avond ga ik
slapen met veel gesuis in mijn oren. En da's niet het ergste.
Het ergste is overdag. Naast een constante druk/ruis in mijn
oren door de achtergrondgeluiden, die het me met ogenblikken
moeilijk maakt mijn medemensen te verstaan, véél moeilijker dan
6 maanden geleden, is er nog iets, het ergste: alle luide
geluiden. Op de trein zitten met de raampjes open, een
voorbijrijdende camion, het piepsignaal op de tram, een
drilboor, pokerchips die op tafel worden gegooid: vroeger
stoorde het soms. Nu is het standaard afzien, doet het pijn."
Nog "op Dranouter zuiveren ze het water voor de koeien, maar
laten wel onze oren kapot maken voor de rest van ons leven!!"
Nog "Ik ga regelmatig naar festivals of concerten en het volume
doet soms pijn aan de oren. Met alle gevolgen vandien: ik kan
geen gesprek meer filteren uit een rumoerige omgeving."
Minister van Milieu en Cultuur Joke Schauvliege
reageerde maandag al op het
artikel in DS (24.08.09): 'Het is inderdaad een verwarde
situatie met die metingen', zegt Schauvliege. 'Wanneer professor
Bart Vinck zegt dat we moeten werken met realistische metingen,
die de lage tonen onder de 200 hertz meetellen, volg ik hem
volledig. Maar qua bevoegdheid zit dit bij mijn collega Van
Deurzen. Daarom precies is het belangrijk eerst alle betrokken
partijen samen te brengen.' Afhangend van de uitkomst van het
overleg moet dan blijken of er een charter kan opgesteld worden,
of dat er een voorstel van decreet komt. 'Maar het gaat ook om
sensibilisatie', besluit de minister. 'Ik denk niet dat we deze
kwestie meteen manu militari moeten beslechten.'
Men gaat nu nog even pingpong spelen
met 'het is niet mijn bevoegdheid' en het hebben over zogenaamd
'verouderde' normen. Al zijn die verouderd, dan nog moeten
organisatoren erover waken dat minstens die normen niet
overschreden worden, 90 dBA dus, en geen dB meer, want zelfs dan
kan na meer dan een kwartier schade worden berokkend.
Alle (on)verantwoordelijken van activiteiten die teveel decibel
produceren (dus 90dB gedurende meer dan een kwartier!), zelfs
als daar geen specifieke wet over bestaat, horen voor de
strafrechter, voor het bewust toebrengen
van 'slagen en verwondingen' aan tienduizenden mensen, met als
bezwarende omstandigheid dat ze tot de dood kunnen leiden. Want
dat is toch wat Dietrich Hectors is overkomen.
bron:
'Nieuw Pierke'
- 5/11/2009 - Philippe Van den Abeele
Festivals
blijven dodelijk
(2)
"Kan men niet
spreken van schuldig
verzuim van het parlement?"
"Is commissie voor
Volksgezondheid mede
verantwoordelijk voor de opgelopen schade"
De laatste twintig jaar is het aantal jongeren met
gehoorproblemen verdrievoudigd. O.a. door oorverdovende
festivals. Een zeer ernstig probleem van volksgezondheid:
gehoorschade is onomkeerbaar. Er komt nu een
'rondetafelconferentie' tussen ministeries, omdat de normen
onduidelijk zijn. Maar waarom heeft het parlement niet zelf de
moed om hoorzittingen te organiseren en daarna een decreet op te
stellen en goed te keuren, dat duidelijk genoeg is om de
uitvoerende macht te verplichten het ook uit te voeren? Dat is
toch zijn kerntaak?
Permanent worden nieuwe decreten en wetten gemaakt, te veel,
veel te veel. Maar een duidelijke regelgeving die een zeer
ernstig probleem van volksgezondheid betreft, daar komt men
blijkbaar niet aan toe. Vlaams volksvertegenwoordiger Felix
Strackx (Vlaams Belang) heeft daar reeds in 1996 (!) over
geïnterpelleerd. Ondertussen is het lawaai op festivals en
fuiven nog (letterlijk..) oorverdovender geworden, en blijft
de overheid zich verstoppen achter 'onduidelijke normen' om niet
op te treden. Naar aanleiding van de zelfmoord van Dietrich
Hectors en de reportages van Peter Van Tyghem in De Standaard,
(zie eerder artikel hierboven: 'festival kunnen dodelijk zijn'.
) stelde Felix Strackx hierover op 6 oktober '09 opnieuw een
'Vraag om uitleg' aan Jo Vandeurzen, Vlaams minister van
Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, 'over de preventie van
gehoorschade ten gevolge van te luide muziek op publieke
evenementen'. (Volledig verslag hieronder).
Uit zijn vraagstelling: "Alle ORL-specialisten (oto-rhino-laryngologieartsen)
zijn zeer eensluidend en formeel: een mens kan 75 decibel acht
uur lang verdragen zonder problemen; 90 decibel mag men maar een
kwartier ondergaan; als het boven de 100 decibel gaat, mag men
maar heel kort worden blootgesteld aan dat geluid. Vanaf een
voortdurende belasting van 90 decibel, is er kans op
gehoorbeschadiging. Negentig decibel is trouwens ook de limiet
die wordt gehanteerd op de werkvloer. Men moet hierbij goed
weten dat decibel een logaritmische schaal is waarbij een
verhoging van drie decibel een verdubbeling van de geluidsdruk
betekent... Volgens de specialisten krijgen zij heel
geregeld patiënten over de vloer die last hebben van tijdelijke
en zelfs blijvende gehoorbeschadiging na het bijwonen van een
rockconcert. Bij piekmomenten in de hoge frequenties –
tussen 6000 en 8000 hertz – van 110 decibel, treedt er namelijk
een ernstige en onomkeerbare beschadiging van het binnenoor
op. Dat is niet meer te verhelpen, ook niet operatief: het
binnenoor is onherroepelijk stuk.
Toch kunnen de talrijke festivals, fuiven en dies meer
ongestoord duizenden jongeren blijven opzadelen met ernstige
gehoorproblemen."
Uit het antwoord van minister Vandeurzen: "De laatste twintig
jaar is het aantal jongeren met gehoorproblemen verdrievoudigd.
Jongeren maken op dit moment ongeveer 20 percent uit van de
geluidsslachtoffers. De geluidsproblematiek op
publieksevenementen – maar zoals gezegd ben ik het eens met de
opmerking dat het een bredere thematiek is – is belangrijk
genoeg om met de diensten en de betrokken middenveldspelers de
ontwikkeling na te gaan van een structureel beleid, in
samenwerking met de collega’s uit de Vlaamse Regering. Niet
enkel minister Joke Schauvliege, bevoegd voor leefmilieu
en cultuur, met wie ik hierover uiteraard al contact heb gehad,
maar ook de collega bevoegd voor jeugd en onderwijs is betrokken
partij. Minister Schauvliege heeft het initiatief aangekondigd
tot het samenroepen van een rondetafelconferentie met de
bevoegde Vlaamse instanties. Daaraan zal ik uiteraard ten volle
meewerken en ik heb hiertoe al opdracht gegeven aan het
Agentschap Toezicht en Volksgezondheid. Blijkbaar moeten we
eerst eens op tafel leggen wat er allemaal aan normerend kader
bestaat, wat beschikbaar is en wie wat kan doen, om vervolgens
te kijken hoe we daaruit een omvattende strategie kunnen
afleiden."
Erik Tack (Vlaams belang, huisarts), kwam eveneens tussen:
"De jeugd sensibiliseren is één zaak, maar erin slagen is iets
anders. Het is belangrijk dat er een wetgevend kader komt dat
zegt dat bepaalde normen niet mogen overschreden worden. Het zou
strafrechtelijk moeten beteugeld worden. En daarmee uit. Ik hoop
dat deze minister dat ook zal doen."
Nu maar hopen dat Felix Strackx zich in dit thema vastbijt, en
de overheid blijft achtervolgen tot er eindelijk een
degelijke regelgeving uit de bus komt. Maar waarom heeft
het parlement niet zelf de moed om hoorzittingen te organiseren
en daarna een decreet op te stellen en goed te keuren, dat
duidelijk genoeg is om de uitvoerende macht te verplichten het
ook uit te voeren? Op het werk is meer dan 90 dB verboden,
omdat het permanente oorbeschadiging kan veroorzaken. Waarom
mogen festivals dan ongestraft hoger gaan?
De commissie voor Volksgezondheid maakt
er zich toch iets te gemakkelijk van af. Ook zij is mede
verantwoordelijk voor de opgelopen schade, als ze alleen maar
passief wacht op de uitslag van een 'rondetafelconferentie', die
kan verzanden in palavers zonder resultaat. In
deze materie zijn wettelijke normen even noodzakelijk als regels
voor het verkeer. Kan men niet spreken van schuldig verzuim en
het niet helpen van mensen in gevaar, als het parlement niet
snel die slagen en verwondingen doet stoppen? Is dat niet een
kerntaak van het parlement?
Uit het verslag (lees hier
volledige tekst van de vraag om uitleg)
Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebeleid
Commissievergadering nr. C6 – WEL1 (2009-2010) – 6 oktober 2009
|
STILSTAAN OM VOORUIT TE GAAN |
Stilte en
rust waarderen
in een actief Vlaanderen
bron:
De
standaard - 3/07/2009
Stilte en rust lijken niet meteen
de meest voor de hand liggende prioriteiten voor de
nieuwe Vlaamse regering. Maar hier en daar beginnen
beleidsmakers het belang ervan in te zien. Een groep
geëngageerde Vlamingen hoopt dat de komende Vlaamse
regering hierop voortbouwt en stilte en rust een plaats
geeft in het regeerakkoord.
Met
hoeveel hardwerkende burgers haasten we ons op de
snelweg om elders tot een welverdiende rust te komen?
Voor de honderden onderhandelaars, experts en lobbyisten
die vandaag meeschrijven aan het verhaal van een
volgende Vlaamse regering lijken stilte, rust en ruimte
niet meteen aan de orde. Een actief Vlaanderen kan toch
niet stilstaan? En toch: ook beleidsmakers hebben meer
dan ooit baat bij rust en ruimte om helder te
reflecteren over wat duurzaam bijdraagt tot ieders
leefkwaliteit. Een gunstig ogenblik om even stil te
staan bij de voorbije regeerperiode met zijn
beloftevolle aanzetten voor een sectoroverschrijdend
stilte- en rustbeleid voor de komende jaren.
Zo was er een minister van Volksgezondheid, Welzijn en
Gezin die eind 2008 aan de rand van een stil gebied in
het Antwerpse Bornem honderdtwintig betrokkenen
samenbracht om na te gaan hoe stilte en rust als
hefboom kunnen dienen voor een preventief gezondheids-
en welzijnsbeleid. Velen koesteren vandaag de waarde
van stilte in het eigen leven, omdat het hen verbindt
met de eenvoud van de dingen, omdat stilte voor hen
losstaat van problemen en oplossingen, los van het
therapeutische en het gemedicaliseerde (over)aanbod.
Er was ook een minister van Leefmilieu die het
'kwaliteitslabel stiltegebied' ontwikkelde, dat lokale
besturen aanmoedigt om waardevolle geluidslandschappen
voor de toekomst te vrijwaren. Als inspiratiebron geldt
het Stiltegebied Dender-Mark op de grens van
Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen dat als eerste
stiltegebied officiële erkenning geniet. Het
kwaliteitslabel gaat niet uit van regels, het legt
bewoners of bezoekers geen beperkingen op. Wel
stimuleert het een respectcultuur waarin het
noodzakelijke maatschappelijke debat kan groeien over
allerlei vormen van overlast in onze kleine, actieve
regio waar mobiliteit, bewoning en tal van
conflicterende vrijetijdspraktijken almaar intenser
zullen worden.
Vanuit die zeldzame, eeuwenoude cultuurlandschappen
groeit geleidelijk een maatschappelijk draagvlak voor
een multidisciplinaire stilte- en rustwerking. Dit
is veel diepgaander dan allerlei regelgeving die van
bovenaf wordt opgelegd. Enkele lokale actoren zijn zich
bewust van de gemeenschapsvormende potenties hiervan.
Zij bereiden zich dan ook voor om het pilootproject van
Dender-Mark na te volgen.
Een brede stilte- en rustwerking waarin overheden en
burgers samenwerken, kan echter niet gedijen vanuit
strijd of contestatie. Het platteland waar stilte en
rust nog te vinden zijn, vormt de spontane vertrekbasis
om een positieve dynamiek voor heel Vlaanderen op gang
te brengen en te versterken. Vanuit de stille eenvoud
van alledag, vanuit die gave, karaktervolle plekken
verspreid over het land waar mensen op verhaal kunnen
komen.
Er was een minister van Cultuur die het verband tussen
stilte en (immaterieel) cultureel erfgoed in zijn
ontwikkelingsgericht erfgoedbeleid praktijkgericht liet
onderzoeken. Wat kan bijvoorbeeld de culturele
betekenis van stilte als erfgoed zijn? Kan een
publieksgericht beleid rond aloude cultuurlandschappen
los gezien worden van de waardering die mensen er in het
leven van alledag aan toekennen? Bovendien bracht de
culturele invalshoek aan het licht dat stilte niet
bereikbaar is in de buitenruimte als zij niet resoneert
met stilte in de innerlijke ruimte. Als ik niet open
en stil ben in mezelf, kan ik de weldadige stilte in
mijn omgeving niet beleven. Juist die 'cultuurbrug' is
vandaag cruciaal: de brug naar de innerlijke stilte.
Heel wat kunstenaars of creatieve mensen kunnen hierover
meespreken. Platteland of stad maakt dan geen verschil
meer. Stiltekwaliteit is overal, is van niemand én van
iedereen. Een stilte- en rustwerking kan aantonen hoe de
onderstroom van innerlijke stilte mensen verbindt over
levensbeschouwelijke en historisch gegroeide culturele
verschillen heen.
Er was een minister van Plattelandsbeleid, tevens
minister-president, die zich liet adviseren door een
themagroep 'Stilte en rust als collectieve waarde'.
Deze ontwikkelde voorstellen om rust en stilte op het
platteland te stimuleren. Van daaruit lanceerde de
minister in 2008 een oproep. Dankzij die impuls nemen
tal van gemeenten, vormingsinstellingen en organisaties
het initiatief om een eigen stilte- en rustwerking
gestalte te geven. Dit gebeurt met lokale
praktijkgemeenschappen die stille plekken in de buurt
waarderen en zorgzaam ontsluiten voor de huidige en
komende generaties. Hieruit zal geleidelijk een
oriënterende stilte-atlas ontstaan, waar alle Vlaamse
steden en gemeenten aan kunnen deelnemen. Zo komt een
handzaam werkinstrument beschikbaar voor
zorgverstrekkers, cultuurdiensten, erfgoedwerkers,
scholen en vormingsinstellingen…
Wat kan een visionaire Vlaamse
regering doen? Temidden van een vooral op productie,
consumptie en versnelling gerichte maatschappij bieden
stilte en rust opnieuw ruimte om in contact te treden
met waarden die verdieping en ontmoeting mogelijk maken.
Een overheid die gelooft in de veerkracht en de
creativiteit van mensen, dient daartoe ook de
voorwaarden te scheppen. De voorbije jaren is er
kennelijk op alle niveaus interesse om hierrond samen te
werken. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voorspelt
dat depressie tegen 2020 wereldwijd de tweede grootste
ziekteoorzaak zal zijn. Hierover piekeren helpt niet.
Sensibiliserende en coördinerende acties rond stilte en
rust voor de komende vijf jaar inschrijven in een nieuw
Vlaams regeerakkoord helpt wel.
Leo Bormans (hoofdredacteur Klasse), Piet
Buyse (burgemeester Dendermonde), Joris
Capenberghs (docent), Raymond Lemaire
(International Centre for Conservation KU Leuven),
Marc Colpaert (Centrum voor Intercultureel
Management en Interculturele Communicatie KH Mechelen),
Martine Coppieters (directeur Vormingplus
Kempen), Miek De Kepper (directeur Locus),
Niek De Roo (expert platteland West-Vlaamse
Intercommunale), Patrick Hanjoul (directeur Bond
Zonder Naam), Piet Jaspaert (voorzitter Open
Monumentendag), Eric Lancksweerdt (eerste
auditeur Raad van State), Edel Maex (psychiater),
Ignace Schops (directeur Regionaal Landschap
Kempen en Maasland), Erik P.A. Stevens (directeur
Psychiatrisch Centrum Sint-Jan de Deo Gent), Dirk
Sturtewagen (coördinator Centrum Waerbeke), Koen
Stuyven (stedenbouwkundige architect Vectris cvba),
Mark Suykens (directeur VVSG), David Van
Reybrouck (schrijver).
www.portaalvandestilte.be
|
|
Ondanks de
zeer slechte situatie in Vlaanderen is er een ontstellend gebrek aan
beleid. Vlaanderen loopt sterk achter met de uitvoering van de Europese
richtlijn omgevingslawaai. Geluidsbelastingskaarten die al ruim een jaar
geleden klaar moesten zijn, zijn er nog steeds niet. Actieplannen (op
basis van deze kaarten) met voorstellen om geluidsoverlast terug te
dringen, moesten volgens de richtlijn klaar zijn op uiterlijk 18 juli
2008. Op dit punt staat Vlaanderen nog nergens. Ook is er in
vergelijking met andere landen amper beleid rond bijvoorbeeld
geluidsschermen of geluidsarme wegbedekking.
(Erik Grietens) |
|
"Vlaamse regering mist
EU-deadline
actieplannen geluidshinder"
persbericht 17/7/2008
-
bron:
Bond Beter Leefmilieu
Morgen verstrijkt voor de Vlaamse
regering de Europese deadline voor het opstellen van actieplannen tegen
geluidshinder. Maar zelfs de geluidsbelastingskaarten die de basis
moeten vormen van die actieplannen, zijn nog niet afgerond. Dat stelt
Bond Beter Leefmilieu, de Vlaamse koepel van milieu- en
natuurorganisaties. BBL trekt met het dossier naar Europa.
“Lawaai is het belangrijkste hinderprobleem in Vlaanderen,” zegt
Erik Grietens, adviseur bij Bond Beter Leefmilieu. “en toch blijft de
Vlaamse regering er doof en blind voor.”
In vergelijking met andere landen is er amper beleid inzake
geluidsschermen of geluidsarme wegbedekking. Integendeel. Wat ons land
wél deed was een klacht indienen bij de Europese Commissie tegen het
Nederlandse stimuleringsbeleid voor stillere autobanden.
Eén Vlaming op drie wordt gehinderd door lawaai, voornamelijk
afkomstig van het verkeer. Geluidsoverlast zorgt voor
gezondheidsproblemen, zoals te hoge bloeddruk of leerachterstand bij
kinderen. Volgens MIRA-T 2007 gaan in Vlaanderen jaarlijks 19.000
gezonde levensjaren verloren door geluidsoverlast.
De geluidsbelastingskaarten en actieplannen passen in de Europese
richtlijn omgevingslawaai (richtlijn 2002/49/EG). Vlaanderen loopt
zeer sterk achter met de uitvoering van deze richtlijn. Volgens deze
richtlijn moeten de lidstaten geluidsbelastingskaarten opmaken voor de
belangrijkste autowegen, spoorwegen, agglomeraties en luchthavens. Deze
kaarten moeten de huidige situatie rond geluidshinder in kaart brengen.
Deze geluidsbelastingskaarten moesten al klaar zijn op 30 juni 2007.
De Vlaamse regering schoot echter pas in september 2007 in gang, nadat
de Europese Commissie Vlaanderen op de vingers tikte en er zelfs mee
dreigde om de zaak voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie.
In september vorig jaar werd een besluit goedgekeurd waarin de auto- en
spoorwegen opgesomd waarvoor deze kaarten zullen worden opgemaakt en
welke administraties voor welke kaarten verantwoordelijk zijn. Volgens
de richtlijn had dit besluit reeds in juli 2005 moeten goedgekeurd zijn.
Ondertussen, juli 2008, zijn deze geluidsbelastingskaarten er nog steeds
niet. Bond Beter Leefmilieu zal het dossier opnieuw onder de aandacht
van de Europese Commissie brengen.
Op basis van deze geluidsbelastingskaarten moeten vervolgens
actieplannen worden opgemaakt om de in kaart gebrachte geluidsproblemen
te milderen of op te lossen. Deze actieplannen, die tot stand moeten
komen na inspraak van de bevolking, moesten klaar zijn op 18 juli 2008.
Maar aangezien Vlaanderen niet eens beschikt over
geluidsbelastingskaarten, staat we met de actieplannen nog nergens.
Ook het overige Vlaamse beleid rond verkeersgeluid stelt zwaar teleur.
Het Vlaams milieubeleidsplan (2003-2007, geactualiseerd voor 2008-2010)
stelt als lange termijn doelstelling voorop om het aantal ernstig
gehinderden door geluid te verminderen van 18% vandaag tot 10% van de
bevolking in 2020. Tegen 2010 mag maximaal 15% van de bevolking ernstig
gehinderd worden door lawaai. Door het absolute gebrek aan beleid
inzake lawaaihinder, zal de Vlaamse regering niet eens haar eigen
doelstellingen halen.
●
Interpellatie Bart Martens |
|
|
|
|