Pukkelpop 2015: RAMP MET GASFLES VERMEDEN

 

20/08/2015
7 jongeren gewond door steekvlam uit gasfles op camping Pukkelpop

 
20/08/2015 - VTM-nieuws - 7 jongeren gewond door steekvlam

Op de camping van Pukkelpop zijn zeven jongeren gewond geraakt na een ongeval met een gasfles. Vijf jongeren werden afgevoerd naar het ziekenhuis, twee worden ter plaatse nog verzorgd. Dat bevestigt de organisatie van Pukkelpop aan VTM NIEUWS.

De ontploffing vond plaats op camping A van het muziekfestival, het kampeerterrein recht tegenover de festivalweide. Een gasflesje is omgevallen en heeft een steekvlam veroorzaakt. Niemand is in levensgevaar. De ouders van de gewonde jongeren zijn verwittigd en hun vrienden zijn ter plaatse opgevangen.

Volgens de organisatie van Pukkelpop waren de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten snel ter plaatse. De jongeren zijn overgebracht naar het Jessa-ziekenhuis in Hasselt en het ziekenhuis Zuid Oost Limburg.
Lees meer op VTM Nieuws
 

terug naar boven

 

Pukkelpop 2014: OPNIEUW INGESTORTE TENT

 

 

12 augustus 2014
OPNIEUW PUKKELPOPTENT
INGESTORT NA 5 min. ONWEER


Massa-evenementen met concentratie van 10.000den mensen zal naast enorme overlast ook gigantische en niet inschatbare risico's blijven inhouden.

 
12/08/2014 - VRT-journaal
Eerste beelden ingestorte tent Pukkelpop
 

 
12/08/2014 - VRT-journaal
Clubtent ingestort op Pukkelpopterrein, amper 2 dagen voor festival


12/08/2014 - VTM-nieuws
Getuige: "Amper 5 minuten..."


12/08/2014 - TV Limburg

 

3 dagen voordien nog duizenden kinderen
in ingestorte tent...

Afgelopen zaterdag (9/08/2014) stonden nog duizenden kinderen tijdens Summer Swing in Kiewit te zingen en te dansen in de grote blauwe kasteeltent, voor optredens van onder meer K3 en Mega Mindy. De tent was dus al volledig opgesteld en goedgekeurd door de veiligheidsdiensten. (bron: De Standaard 13/08/2014)

 

Drama
De omgewaaide tent doet sterk denken aan het Pukkelpopdrama van 2011. Door noodweer ging de Chateautent – ook van Top Tents – tegen de grond. Ook velden de regen, hagel en sterke windstoten enkele bomen. Vijf mensen kwamen daarbij om het leven. De vraag kwam toen naar strengere controles op de tenten. ‘Het eerste jaar waren organisatoren er inderdaad meer attent op’, zegt Lefebvre van Vinçotte. ‘Maar de jongste jaren is dat weer afgezwakt tot het oude niveau. Het hangt erg van organisator tot organisator af. En sommige gemeenten en steden durven wel een stuk strenger zijn.’
Tom Bilsen, de voorzitter van sectororganisatie BESA (Belgian Event Supplier Association), merkt op dat Duitsland en Nederland veel voorsprong hebben op ons land. ‘Daar bundelen ze de expertise. In Duitsland gebeurt dat door certificatiebedrijven die altijd en overal hun officiële goedkeuring moeten geven. Nederland maakt een vaste ambtenaar bij de stad en gemeente verantwoordelijk hiervoor. In België is dat helemaal niet gecentraliseerd.’
(bron: De Standaard 13/08/2014)

 

KMI-weerman David Denauw:
'Te vroeg om rukwinden op
Pukkelpop te voorspellen'

Het Pukkelpop-festival gaat gewoon door. Dat heeft de organisatie gemeld nadat bij een storm de Clubtent instortte. Er vielen geen gewonden. De tent werd eerder door de veiligheidsinspectie goedgekeurd en is dezelfde die dit weekend voor het festival Summer Swing werd gebruikt. Ondertussen waarschuwt KMI-weerman David Dehenauw voor meer onweer.
Vandaag omstreeks kwart na drie is de Clubtent op het Pukkelpopterrein door hevige wind zwaar beschadigd', bevestigt de organisatie in een persbericht. 'Het KMI heeft de organisatie bevestigd dat er geen andere verklaring kan zijn dan een zeer lokale valwind en dat dit ook niet te voorspellen was.'
(bron: De Standaard 13/08/2014)

 

Christian Lefebvre,
regionaal directeur AIB Vinçotte:
"Wat vaststaat is dat geen enkele tent bestand is tegen windsnelheden van meer dan 100 km per uur. De enige veilige oplossing is dan om iedereen te evacueren."
(bron: HBVL - 13/08/2014)

 

Pukkelpop 2010: GEEN PANIEK DOOR WEERBERICHT

 

Weerman mag onweer boven Pukkelpop niet aankondigen
bron: krantennieuws.be -
14/08/2012

Ruben Weytjens, in Limburg bekend als weersvoorspeller en jarenlang ook de vaste weersvoorspeller in de krant, zegt dat hij geen onweer mag aankondigen omdat hij daarmee nodeloos paniek zou veroorzaken.

Hij ziet in de weerkaarten van woensdagavond de kans op hevig onweer regionaal met windstoten en hagel en raadt de bezoekers van Pukkelpop aan om nog even te wachten om woensdagavond al naar de camping af te zakken.
Het KMI schat de kansen op onweer minder hoog in.

Maar zijn voorspelling wordt hem niet in dank afgenomen. In zijn weerpraatje zegt Weytjens: "Nu er volgens meerdere weercomputers kans is op stevig onweer op woensdagavond mag ik dat volgens betrokkenen bij het Pukkelpop-festival niet verkondigen omdat ik daarmee onterecht paniek zou veroorzaken."

terug naar boven

 

Pukkelpop 2010: HOE LATER, HOE LUIDER,
HOE MEER ZENUWSLOPEND VOOR OMGEVING

 

Radeloze omwonenden blijven als betrokken en
gedupeerde partij rechteloos en krijgen geen
bescherming van stadsbestuur of overheid.

"Hasselt, het is genoeg!"

Oproep buurtbewoner Pukkelpopfestival

Ook wij wonen in de buurt van de wei van Pukkelpop en storen ons meer en meer aan het verschrikkelijk gedreun en de overlast. Het wordt inderdaad elk jaar erger en meer en harder. Rimpelrock, Volksfeest en tot overmaat een PRE-Party tot 4 u in de morgen als aperitief voor nog eens drie dagen en nachten hels lawaai.
HASSELT..., HET IS GENOEG !!! Mag het a.u.b (!) minder luid en stoppen om 24:00 uur, zodat we tenminste nachtrust hebben?!

(zie ook
getuigenissen overlast Pukkelpop Hasselt)

Verleggen roes van decibelwaanzin, seks, drugs, alcohol of
vermoeidheid, gevaarlijk elke realiteitszin en grenzen?

Pukkelpop:
 Hasselt - aug 2010

2 doden (1 zelfmoord + 1 hartstilstand), meisje met 4 gebroken ruggenwervels, zware brandwonden voor campingbewoner; 6000 medische interventies; talloze delicten die de media niet haalden;...

City Parade:
Brussel - aug. 2010

23 bezoekers wegens (levensgevaarlijk) alcoholcoma of drugs afgevoerd naar ziekenhuis; 14 aanhoudingen wegens dronkenschap of drugs; 300 medische interventies

Love Parade:
Duisburg - juli 2010

21 doden en 500 gewonden...

...

(zie ook 'Festivals als kick-leverancier')

 

terug naar boven

 

Zanger Charles Haddon
pleegt zelfmoord na optreden
 op Pukkelpop
bron: nu.nl - 21/08/2010

tweede dode in twee dagen tijd op Pukkelpop
+ meisje met 4 gebroken ruggenwervels


 
bron:  VTM Nieuws - 21/08/2010 - 13:44 uur

 

HASSELT - Charles Haddon, de 22-jarige zanger van de Britse band Ou Est Le Swimming Pool, heeft vrijdag na een optreden op het Hasseltse popfestival Pukkelpop zelfmoord gepleegd.

De zanger zou van een mast gesprongen zijn op de parkeerplaats voor artiesten.
Een aangeslagen organisator Chokri Mahassine betuigde zijn medeleven aan de familie, de bandleden en de vrienden van Charles Haddon. Het festival, dat jaarlijks tienduizenden muziekliefhebbers trekt, werd na de zelfmoord voortgezet.
Ou Est Le Swimming Pool gaf in de namiddag een concert tijdens het festival in het Limburgse Hasselt.

incident
Haddon beroofde zich omstreeks 19.30 uur van het leven. Volgens waarnemers zou een incident tijdens het optreden van de groep in de Dance Hall vrijdag een rol gespeeld kunnen hebben bij het fatale besluit. Tijdens het stagediven zou Haddon op een 18-jarig meisje in het publiek zijn terechtgekomen, dat ernstig gewond met vier gebroken ruggenwervels naar het ziekenhuis werd afgevoerd.

tweede sterfgeval tijdens Pukkelpop
De zelfmoord van Haddon is het tweede sterfgeval tijdens Pukkelpop dit jaar. Donderdagavond al stierf de 60-jarige Michael Been, zanger van The Call en de vader van bassist Robert Been van de Amerikaanse rockband Black Rebel Motorcycle Club.
De vader was ook geluidsmixer van de groep van zijn zoon. Enkele uren na het optreden van zijn zoon werd hij backstage onwel en kreeg hij een hartstilstand.

Hebt u naar aanleiding van dit artikel vragen over zelfdoding? Voor uzelf of iemand uit uw omgeving? Bel de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 02/649 95 55.
's Avonds (behalve woensdag en zaterdag) kan je chatten van 19.00 - 21.30 uur op www.zelfmoordlijn.be


bron:  VTM Nieuws - 22/08/2010 - 13:40 uur

Burgemeester Hilde Claes (sp.a):
"Alle risico's uitsluiten bij zoveel volk
    gaat niet..."
22/08/2010 - VTM Nieuws - 13:40 uur

De zelfmoord van Charles Haddon, van de popgroep 'Ou Est Le Swimming Pool', blijft vragen oproepen. De man heeft zich eergisteren op Pukkelpop opgehangen, een paar uur nadat hij een meisje zwaar had verwond toen hij van het podium in het publiek sprong. De Hasseltse burgemeester Hilde Claes (sp.a) stelt dat alle risico's uitsluiten bij zoveel volk onmogelijk is...

"Neen, dat je zo'n uitbundige massa niet altijd in het lijntje kan laten lopen en onvoorspelbare risico"s blijft inhouden, zal iedereen na het drama in Duisburg wel begrepen hebben, mevrouw de burgemeester. Maar aan de tergende overlast en decibelwaanzin die bij deze invasie voor duizenden omwonenden (inclusief ouderen, zieken, kinderen en dieren) tot kilometers in de omtrek dagen- en nachtenlang gedwongen gepaard gaat, zou wel wat kunnen gedaan worden", aldus
FOLTERPOP.BE.

terug naar boven

 

19/08/2010 - Kampeerder Pukkelpop loopt zware brandwonden op!

Pukkelpop is vandaag van start gegaan te Hasselt-Kiewit. Een festivalganger heeft er donderdagochtend zware brandwonden opgelopen toen een persoon een gasflesje van een kooktoestel wou vervangen. De man moest voor verzorging naar het ‘Stuyvenberg’-ziekenhuis in Antwerpen. Volgens Bart Bruelemans van het Vlaams Kruis, liep het slachtoffer tweedegraads brandwonden op aan zijn elleboog bij het vervangen van een gasflesje voor een kooktoestel. Omdat het om een gewricht gaat, werd niet geaarzeld om de man naar Antwerpen te brengen. Een tweede persoon liep lichte verwondingen op.

terug naar boven

 

 

 

Pukkelpop 2009: EEN HEL VOOR OMWONENDEN

 

 

Nog eens massale overschrijding van reeds
toegestane geluidsterreur van 103 dB met een

piek van 128 decibel


"Bij Bloody Valentine op Pukkelpop ben ik na een half nummer
weggegaan omdat  het me - zelfs mèt oordopjes - waanzin leek."

(bron: Humo 23/09/2009 - dossier gehoorschade)


"Ik stond bij Pukkelpop vooraan bij My Bloody Valentine.
Ik denk dat mijn oren nu echt kapot zijn."

bron:  De Standaard - 12/09/2009 - We houden van een muur van geluid (blz C22)
Interview: Het debuut van de Big Pink (vpb)

My Bloody Valentine, de ultieme shoegazergroep, speelde een geweldig luid concert op Pukkelpop. Jullie stonden ook in het publiek. Hoe gaat het met jullie oren?
Milo: "Slecht. Ik stond bijna helemaal vooraan. Zonder oordopjes! De week erop werd ik een paar keer wakker in het midden van de nacht, met een scherp gepiep in mijn oren. Fuck!, dacht ik. "Kan iemand dat gepiep horen?", vroeg ik aan onze drummer die in de hotelkamer naast de mijne sliep. Ik denk dat mijn oren nu echt kapot zijn: mijn oorarts had ze vorig jaar getest en hij zei toen al dat ik de oren van een zestigjarige man heb. Dus praat alsjeblieft een beetje luider...

 

terug naar boven

 

 


Een festival als een straaljager

bron:  De Standaard - 22/08/2009 - Peter Vantyghem

Muziek kan uw gezondheid schaden: de geluidsoverlast op festivals
Festivals helpen het gehoor van een hele generatie om zeep, zo wordt beweerd.
We gingen na of dat klopt op de eerste dag van Pukkelpop.

Het gehoor van de Vlaamse jongeren gaat er niet op vooruit. De helft van hen, zo wordt gefluisterd, hoort slechter dan vorige generaties. Dat heeft veel, zo niet alles, te maken met geluidsoverlast. Niet van de grasmaaier of van het ochtendverkeer op weg naar school, maar van muziek; te harde muziek. Met die gedachte betreden we donderdagmiddag het festivalterrein van Pukkelpop in Kiewit-Hasselt. Het is een opwindende ervaring: duizenden jongens en meisjes struinen het terrein op, gekleed in bijna-strandtenue. Honderden wapperende witte vlaggen brengen een saluut aan de dag: dit wordt een party, een topervaring, de climax van de zomer.

Ik ben een spion. Ik heb een 'sound level-meter' bij me, een vrij professionele decibelmeter. Ik kom uitvissen of het gehoor van een hele feestvierende generatie hier vandaag om zeep geholpen wordt. Het lijkt niet erg aangewezen om er opzichtig mee rond te lopen, ik hou de meter in mijn rugzak, en trek naar Amanda Blank, die in de 'Dance Hall' zichzelf en het publiek probeert wakker te maken met urbane elektro-muziek. Beats, raps die losbranden als mitrailleurvuur. Ik meet 115,6 decibel.

De wettelijke grens voor elektronisch versterkte muziek, aldus een KB uit 1977, ligt op 90 decibel. Wie langer dan een kwartier blootgesteld wordt aan dat geluidsniveau, kan gehoorschade oplopen. Vijf minuten bij de hippe Amanda op schoot is flirten met doofheid.

Nochtans voel ik geen pijn, geen irritatie. Sterker, de hitsige bassen van Blanks deejays wekken een prettig gevoel op en wanneer ik mensen om me heen zie dansen, zo vroeg op de dag, is duidelijk dat decibels een belangrijk aandeel hebben in het appeal van dj-muziek.

Maar veiligheid voor alles. Ik steek mijn oordoppen in. Ze zijn op maat gemaakt bij Lapperre, hebben me 100 euro gekost en verlagen het volume met twintig decibel. Meteen zit ik niet meer bij Amanda op schoot, hooguit in de wachtzaal. De bassen vibreren onverminderd tegen mijn longen, buik en benen, maar wat mevrouw allemaal staat te rappen, is niet langer verstaanbaar. Sneu.

Moet ik de komende uren The Offspring, Arctic Monkeys, Wilco, Deftones, Booka Shade en al die andere bands horen alsof ze in een kartonnen doos zitten?

Profeet

De discussie over geluidsoverlast door muziek wordt met de dag actueler. Vier jaar geleden, toen professor Bart Vinck van de UGent de eerste waarschuwingen de wereld instuurde over een audio-gehandicapte generatie, werd hij beschouwd als een eenzame roeper in de woestijn. Maar vandaag is Vinck veeleer een profeet.

Dat het niveau voor mp3-spelers onlangs wettelijk begrensd werd in Europa, toont volgens hem aan dat het probleem steeds ernstiger genomen wordt. 'De aandacht groeit. Ik heb de voorbije vier jaar een goeie duizend voordrachten gegeven over dit probleem, op alle niveaus', zegt Vinck. 'Ik krijg steeds meer vragen, ook uit het parlement. Dat steeds meer jongeren hun iPod gebruiken met hoofdtelefoons in plaats van oordopjes, is ook een goed teken.'

Met zijn studiedienst doet Vinck onverdroten onderzoek naar geluidsoverlast op festivals, de plekken bij uitstek waar jonge mensen onbeschermd in een risicogebied terechtkomen. 'Afgelopen juni hebben we op festivals niveaus tussen de 105 en de 115 decibel gemeten', zegt hij. Gehoorbeschadiging wordt veroorzaakt door verschillende factoren. 'Je moet de decibels en de duur van de blootstelling samen bekijken: 75 decibel kun je acht uur lang verdragen zonder problemen, 90 decibel mag je maar een kwartier ondergaan. Als je dus boven de 100 decibel gaat, mag je maar heel kort blootgesteld zijn aan dat geluid.'

Ook het soort geluid speelt mee (een lange zoemtoon is iets anders dan een korte, luide knal) en dan is er nog de 'individuele gevoeligheid', de erfelijke aanleg zeg maar, waarover nog veel onderzoek wordt gedaan.

Baslijn

Jaren geleden zong de Britse band Shriekback: 'My spine is the bassline', mijn ruggengraat is de baslijn. Het zou het motto kunnen zijn voor de festivalmuziek van vandaag, en het is zéker een correctie van de wetgeving, die nog stamt uit de jaren 1970. Toen was muziek niet wat ze nu is.

De wet verplicht ons in België om decibels in dBA te meten. Dat betekent, simpel gesteld, dat de wet alleen dat gedeelte als geluid beschouwt wat in onze 'spraakzone' zit. Onze spraakklanken bevinden zich tussen 250 en 8.000 hertz. De medeklinkers, die voor het verschil in betekenis zorgen, zitten hoger dan de klinkers. Daardoor zijn we gevoeliger in de hoge tonen en ervaren we daar sneller hinder van. Veertig jaar geleden speelde ook popmuziek in dat register: bassen konden niet zo makkelijk worden opgenomen en weergegeven, waardoor opnames uit die tijd nogal dun en weinig 'diep' klinken. Dat is de voorbije decennia geweldig veranderd. De lagere frequenties spelen vandaag een grote rol in muziek, waardoor het niveau tussen 20 en 100 hertz heel belangrijk is geworden. Dat niveau opmeten zou beter gebeuren met een dBC-meting. Maar vooralsnog is de wet niet aangepast aan de muzikale realiteit.

Omdat we de realiteit belangrijker vinden dan de impact van een verouderde wet, meten we op Pukkelpop zowel de dBA als de dBC-waarden. Het blijkt een geweldig verschil. Het sympathieke freakfolkgroepje Vetiver danst rond de 103 decibel in dBA, maar gaat tot 114 in dBC. Goed te doen, vinden we. Eigenlijk speelt de loden hitte ons meer parten.

Bij rockbands is het verschil groter. Ghinzu meet 104 decibel in dBA, maar scoort vlot een piek van 125 decibel in dBC. Een volume van 125 staat gelijk met dat van een straaljager.

Een paar uur later speelt Maxïmo Park in dezelfde liga, Razorlight houdt het iets zachter. Wilco, een band met zes muzikanten, houdt in dBA een keurige 100 decibel aan, en zweeft in dBC rond de 115, weliswaar met pieken tot 122 wanneer een song plots explodeert.

Dat het volume omhoog gaat naarmate de avond valt, verrast niet echt. Rockfestivals werken naar een climax toe, met kabbelende acts na de middag en het grof geschut op het einde van de dag. Deftones is de eerste band die duidelijk maakt dat het échte vuurwerk begonnen is: 105 decibel in dBA, een gemiddelde van 125 in dBC, én een piek van 128. Het verschil tussen 125 en 128 decibel is simpel: het is het dubbele. Twee straaljagers.

Laptop

Onthutsend! De wet staat festivals uitzonderlijk toe om tot 100 decibel te gaan, maar ze is zo verouderd dat ze geen metingen erkent op een realistisch niveau. Tussen de wettelijk aanvaarde meting en de realiteit meten we op Pukkelpop een verschil van 15 tot 20 decibel.

'Een dBC-meting is de meest realistische. Ze geeft het échte geluid weer. Dat is belangrijk, want geluidsschade gaat verder dan alleen maar gehoorschade. We zijn gevoeliger voor de snijdende hoge tonen, maar de lage tonen hebben via trillingen ook een grote impact op de longen en de gewrichten. De bloeddruk stijgt, de hartslag stijgt, kortom het hele cardio-vasculaire systeem komt onder druk te staan.'

De schadelijkste, en tegelijk ook de opwindendste muziek blijkt die te zijn die diep in de lage tonen duikt. Dus niet Ghost of a Thousand, dat wordt aangekondigd als een band 'die meer lawaai maakt dan de aars van Satan', maar met zijn opgefokte hardcore-punk netjes rond de 100 decibel blijft, met een dBC-piek van 120 decibel. En al evenmin de punkband Zebrahead. Hun ouderwetse gitaarrock irriteert door de freakerige energie in de hoge registers, maar het lawaai blijft binnen de perken.

Het zijn de laptopartiesten die de kroon spannen. De hippe, atmosferische muziek van John Hopkins moest op Pukkelpop een rustmoment zijn, maar telkens als de man wat beats uit zijn Apple haalt, scoort hij vlot 125 decibel. Booka Shade haalt 's avonds vlot 127 decibel met zijn beats. Maar ook Grizzly Bear, met veel samenzang en gitaarwerk, haalt 126,4 decibel, dankzij donderende explosies.

Is het festivalpubliek te weinig beschermd? Vinck vindt van wel. 'Als Deftones op Pukkelpop 107 decibel produceert (in dbA-waarden), dan loopt op dat moment een op de vier mensen een groot risico op gehoorschade. Dat zullen er toch zeker enkele duizenden zijn. En een dBC-waarde van 128 decibel is een zuivere aanval.'

Party plugs

De Limburgse gedeputeerde van Jeugd Hilde Claes werkt met Bart Vinck samen om de Limburgse jeugd te sensibiliseren. Het project All Ears vertrekt van de vaststelling dat een op de vijf Vlaamse jongeren last heeft van gehoorschade door te luide muziek, en dat de helft van de jongeren erkent een permanent slecht gehoor te hebben. Dat is een hypotheek op de toekomst.

'Ik vond het belangrijk om jongeren te sensibiliseren op een niet-vermanende manier', zegt Claes. 'We hebben 45.000 euro uitgetrokken. Een deel van dat geld dient om oordopjes uit te delen, ook op Pukkelpop. Het zijn “moeskes,, die de slechte tonen filteren. Voor een korte periode is dat voldoende, maar wie vaker in luidruchtige omgevingen komt, moet beter materiaal kopen.'

Op Pukkelpop werden donderdag tienduizend paar oordopjes uitgedeeld. In flashy kleurtjes, goed zichtbaar. 'Het is een eerste stap naar bescherming', zegt projectleider Ralf Leesen. Die plugs verdoffen het geluid een beetje, maar natuurlijk kun je beter partyplugs, of plugs op maat kopen. Bij My Bloody Valentine, dat echt wel heel veel geluid produceerde, had ik toch de indruk dat de mensen ze massaal gebruikten. En wie er geen had, liep gauw weer naar buiten.'

Baat het niet, dan schaadt het niet, dat lijkt de filosofie. Maar de discussie over geluidshinder heeft haar piek duidelijk nog niet bereikt. In Engeland werd de voorbije weken ook druk gemeten, met soortgelijke bevindingen als in Vlaanderen. Ze kwamen er ook tot de vaststelling dat mannen earplugs duidelijk minder gebruiken dan vrouwen. Wat we op basis van onze observaties op Pukkelpop volmondig kunnen beamen.

Toch vond de Health and Safety Executive het een paar weken geleden nodig om te melden dat de problemen met geluidshinder veel te belangrijk zijn om paniek te zaaien over festivals. 'De wet moet de mensen beschermen die echt risico lopen door te hoge volumes in hun job, maar zeker het plezier niet wegnemen van een concertbezoek. Dat gedoe rond earplugs is gewoon summer madness'.

Bart Vinck zucht. 'Het standpunt van de medische wereld luidt inderdaad dat je maatregelen moet nemen aan de bron, en dat betekent dat men pas als laatste denkt aan individuele mensen. Je kunt het festivalgeluid ook niet naar 85 decibel terugbrengen, dat is het geluid van een grasmaaier. Maar we moeten toch echt een compromis vinden tussen wat leuk is en wat veilig is.'

 

REACTIES VAN LEZERS

 

Herman A.O. (26/08/2009 - brieven aan de redactie van De Standaard)
Een voortreffelijk idee van De Standaard om de echte geluidsoverlast op Pukkelpop in dBC (de lage tonen die het volume gemiddeld 20 decibel hoger jagen) aan te geven. De uitgedeelde oordopjes verminderen de dB-overlast iets, maar onvoldoende. Elk muzieknummer duurt 3 à 4 minuten, dus moeten de geluidsmetingen gedurende 1 minuut gemeten worden. Hopelijk gaat de wetgever nieuwe toegelaten maxima vastleggen, uitgedrukt in dBC.

Roel Vanacker (30/082009)
Onze
facebookgroep 'Te Veel Te Luid' heeft op korte tijd zo'n 2600 mensen samen weten te brengen die bezorgd zijn over gehoorschade door concerten, festivals, fuiven, etc. Zo delen we ervaringen, proberen we bewustzijn te creëren, zoeken we wat de problemen juist zijn, filosoferen we over oplossingen, sensibiliseren we anderen, en bewegen we de groep naar actie! Als we met deze groep een aantal jongeren kunnen aanzetten om zich beter te beschermen, zijn we al heel ver! Nog mooier kan een grote groep mensen als drukkingsgroep fungeren voor actie bij beleidsmakers, organisatoren en muzikanten. Daarom: word lid van onze groep en deel met ons in je ideeën! http://www.facebook.com/group.php?gid=109455092484 

Johnny De Koker (22/08/2009 - 07:39):
Leuk en veilig? Doofheid, ook slechts gedeeltelijk, is niet leuk en in het verkeer ook niet veilig. Het is aan de heren politici om de nodige stappen te zetten, soms moeten mensen worden beschermd tegen zichzelf. Men beland in een vicieuze cirkel: slechthorend = luidere muziek = nog meer gehoorschade. Het is opvallend hoe sommige jongeren er niet meer in slagen om gewoon te praten. Men schreeuwt gewoon!

Philippe Van den Abeele (26/08/2009 - brieven aan de redactie van De Standaard)
Bands die op festivals te veel decibel produceren, en de organisatoren, horen voor de strafrechter voor het bewust toebrengen van 'slagen en verwondingen' aan tienduizenden mensen, met als bezwarende omstandigheid dat ze tot de dood kunnen leiden. Getuige het verhaal van Dietrich Hectors, die op 29-jarige leeftijd zelfmoord pleegde wegens ernstige gehoorbeschadigingen (tinnitus en hyperacusis). Volgens zijn huisarts had hij een gehoortrauma opgelopen door blootstelling aan te veel lawaai. Een gevolg van te luide muziek.
Steeds meer mensen lopen het risico een nog steeds ongeneeslijke en onbehandelbare hyperacusis op te lopen, en niet alleen door popfestivals te bezoeken. Ook in bioscoopzalen en in het theater wordt men steeds meer met decibel overstelpt. Onlangs was er een theatervoorstelling in De Singel waar de toeschouwers oordopjes kregen om zich te beschermen tegen het lawaai. In plaats van het geluid te verlagen tot een niveau dat geen lichamelijke letsels veroorzaakt.
Minister van Milieu en Cultuur
Joke Schauvliege reageerde al: 'Dit is de bevoegdheid van mijn collega Vandeurzen... ' (DS 24 augustus) Ze gaat nu even pingpong spelen met 'het is niet mijn bevoegdheid' en ze heeft het over zogenaamd 'verouderde' normen. Al zijn die verouderd, op zijn minst moeten organisatoren erover waken dat ze niet overschreden worden, 90 dBA dus, en geen dB meer, want zelfs dan kan na meer dan een kwartier schade worden berokkend.
Philippe Van den Abeele (ook lijdend aan ernstige tinnitus en hyperacusis)

Jan De Bauw (22/08/2009 - 11:32):
Mijn vriendin heeft vorige donderdag gehoorschade opgelopen op Pukkelpop. Ze heeft nog steeds een suizend geluid in haar oren. Volgende week moet ze naar het hospitaal en weten we hoe ernstig dit is. Het geluid stond onverantwoord hard dit jaar, zeker tijdens Deftones en Offspring. Hier moet tegenop getreden worden.

 

terug naar boven

 

 

Mag het wat luider?
bron:  Het Belang van Limburg - 22/08/2009

HASSELT - Dit jaar deelt de provincie Limburg in het teken van de campagne 'all ears' gratis oordopjes uit op Pukkelpop. Wij spotten dit jaar overigens opvallend meer festivalgangers met propjes kunststof in de oren dan gewoonlijk. En dat was nodig, zo blijkt wanneer we zelf met een decibelmeter op pad gaan. Met waarden rond 100 db(A) raakt uw gehoor na amper een paar minuten beschadigd. "De oordopjes brengen het geluidsniveau naar een veilige grens", zegt audioloog Bart Vinck.

Over het algemeen meten we op Pukkelpop waarden tussen de 90 en 105 dB(A): rond 90 dB tijdens een relatief rustig muzikaal intermezzo, maar waarden rond 100 dB met pieken van 105 dB wanneer even flink van leer wordt getrokken. Een verwachte uitschieter is het optreden van My Bloody Valentine op donderdagavond, algemeen bekend als een uitzonderlijk luide belevenis. De band gaat in de Marquee meer dan eens vlotjes boven de 115 dB. Chokri was er naar verluidt niet blij mee dat de afgesproken grens van 104 dB werd overschreden. Of al dat lawaai gevaarlijk is, vroegen wij aan Prof. Dr. Bart Vinck, audioloog aan het UZ van Gent en medewerker van het project 'All Ears'.

Hoeveel is te veel?
Bart Vinck: "Een mens kan 8 uur naar 75 decibel luisteren zonder gehoorschade op te lopen. Per 3 dB méér, moet je de maximumduur halveren. Muziek aan 90 dB kan het menselijk gehoor een kwartiertje verdragen, aan 100 dB is al na ruim één minuut schade berokkend. Muziek aan 115 dB veroorzaakt vanaf de eerste seconde schade. Onderzoek wijst uit dat één op de vier personen gevoelig is voor zulke oorschade: als Pukkelpop 60.000 bezoekers had op één dag, hebben 15.000 jongeren permanente gehoorschade opgelopen."

Hoe luid is 100 dB?
"100 à 105 dB, de waarden die ook wij op een gemiddeld festival hebben gemeten, is vergelijkbaar met het geluid van een straaljager naast je."

Hoe erg is de schade?
"Een eerste teken van schade is ruis of een piepgeluid in je gehoor. Veel mensen denken dat het gewoon een waarschuwing is, terwijl je op dat moment wel degelijk permanente gehoorschade oploopt. Als je de dag nadat je schade hebt opgelopen, opnieuw naar luide muziek luistert, loopt je driemaal zo snel gehoorschade op als anders. De ruis in je oor kan over gaan, maar de meeste jongeren die geregeld naar concerten gaan, merken pas na een paar jaar hoeveel schade ze hebben opgelopen. Ze kunnen moeilijk gesprekken met meerdere personen volgen, in een laatste fase krijg je ook problemen wanneer het eigenlijk stil is."

Hoe goed helpt een oordopje?
"Wegwerpbare oordopjes zoals die de provincie Limburg uitdeelt, zijn ideaal voor jongeren die occasioneel naar luide muziek luisteren. Voorwaarde is dat je het oordopje goed inbrengt zodat het de gehoorgang vollédig afsluit. Dat is erg belangrijk. Oordopjes als die van de provincie Limburg dempen het geluid met 20 à 25 dB. Een concert aan 100 dB wordt dus 80 dB of minder, en dat is een veilige grens."

terug naar boven

 

 

 

 


counter hit make